Discussie: noli mi tangere
Los bericht bekijken
Oud 12 september 2019, 14:49   #14
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat kan zo zijn, maar ik zie niet in wat het belang daarvan is voor christenen. Waarom zou de naam zijn veranderd in de evangelies?
Verdikke, de evangelisten hadden zijn naam al veranderd naar het Grieks. Hierdoor namen ze reeds afstand van de historische Jezus.

Citaat:
Verder lijkt het mij logisch dat de personages die worden genoemd door de evangelisten bedoeld zijn om relief te geven aan Jezus en om theologische opvattingen vast te leggen. In dit geval is Maria Magdalena genoemd ten eerste omdat de verteller iemand nodig had als getuige van de herrijzenis van Jezus. Ten tweede maakt hij met de woorden 'noli me tangere' duidelijk dat Jezus lichamelijk was opgestaan.
1 - Jezus had geen enkele theologische opvatting dan de joodse. Hij zou daar geen jota aan willen veranderd zien.
2 - Als getuige had men dan beter twee mannen naar voor geschoven dan een vrouw, want die waren van geen tel als getuige.
3 - Die verrijzenis is een bedenksel door de auteurs van het N.T. zoals je zelf hier een voorbeeld geeft :

Citaat:
Dit verhaal is later ontstaan want het komt alleen voor bij Johannes, in hoofdstuk 20. ... "16 Daarop zei Jezus tot haar: “Maria!” Zij keerde zich om en zei tot Hem in het Hebreeuws: “Rabboeni!” – wat leraar betekent. 17Toen sprak Jezus: “Houd mij niet vast, want Ik ben nog niet opgestegen naar mijn Vader, maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God” (WB).
Zou men hier nu nog enig geloof aan hechten ?

Citaat:
Maria grijpt Jezus dus vast en dat zou een joodse vrouw nooit doen als het niet haar eigen man was. Jezus zou haar daarvoor hebben berispt. Het was vanzelf niet de bedoeling van Johannes om te suggereren dat die twee man en vrouw waren. Het verhaal is dus ongerijmd.
Dat klopt, maar of het niet de bedoeling van Johannes betwijfel ik zeer, of wou hij hiermee de toehoorders op stang jagen ? Dat ze een koppel waren staat vast, maar is in de loop der tijd weggemoffeld door de eerste kerkvaders.

Laatst gewijzigd door Aton : 12 september 2019 om 14:50.
Aton is offline   Met citaat antwoorden