Los bericht bekijken
Oud 12 januari 2019, 12:38   #17974
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U leest niet goed. Ik zeg dit niet. Ik zeg dat in een lapsus tijd van 500-10.000 jaar heel wat van die problemen zullen opgelost worden en bijgevolg geen wetenschappelijke problemen meer zullen vormen. Wetenschappelijk hindernissen die wij nu beschouwen als onoverkomenlijk. Dat kan niet anders.
.
Zoals ik al schreef is dat een vorm van -in mijn ogen vrij naief- vooruitgangsoptimisme.

Wetenschappelijke kennisverwerving is niet eindeloos exponentieel of lineair vooruitgaand.
Je kan het eerder zien als het plukken van het fruit van een hele grote boom : we hebben al het laaghangend fruit ondertussen wel geplukt, het wordt moeilijker en moeilijker om het resterende fruit nog te plukken.

Ooit konden de Curie's en Rutherford bvb. wereldbrekende experimenten doen in kleine labo's naast hun huis of lokale instituten.
Nu moet je al met vele landen samenwerken om bvb. een CERN-experiment op te stellen dat tientallen miljarden kost en vele jaren duurt.

Het wordt dus moeilijker en moeilijker om nog iets fundamenteel nieuw te ontdekken en vinden.

Bovendien begrijp je duidelijk nog niet de aard van de barrieres die ons in ruimte en tijd geisoleerd houden : Er is na ruim honderd jaar intens wereldwijd onderzoek en observatie nog niet 1 gekend fenomeen gevonden in het universum dat aanwijst dat Faster-than-light beweging of communicatie mogelijk is. Niet 1. We kunnen niet bestuderen of onderzoeken niet observeerbaar is.

Er zijn theorien over wormholes en de Alcubierre Drive maar die vereisen dan weer lastig te verkrijgen exotische materie bvb. met negatieve massa, waarvan iet eens zeker is of die wel kan bestaan.

Bovendien is elke vorm van Faster-Than-Light communicatie of beweging per definitie ook een vorm van tijdreizen en dit breekt causaliteit, het onbreekbare principe : dat oorzaak steeds voorafgaat aan gevolg en niet omgekeerd.

Een paar jaar geleden organiseerde Stephen Hawking een feestje voor tijdreizigers en stuurde de invitaties pas na het feestje.
Niemand daagde op. QED.

https://www.youtube.com/watch?v=elah...56CF555622FD46
parcifal is offline   Met citaat antwoorden