Discussie: Round Up
Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2018, 12:45   #178
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je kan natuurlijk één grote verharding aanleggen.



Als je jaarlijks verticuteert wanneer de groeispurt start, dan is is dat helemaal geen punt.



Je bent wel veel sneller klaar.



Maaimessen moeten altijd scherp zijn. Of je nu mulcht of niet. Anders krijg je gele toppen waar het gras werd afgekapt ipv gesneden.



Elk gazon moet bijgemest worden. Alleen mag de dosis verlaagd worden wanneer je mulcht.



Ook klei- en leemgrond?
Ik ken het probleem.
Bij deze droogte ontstaan er bij mij ook 'canyons' en twee jaar geleden had zich daar een hele nest wespen is gesetteld.



Chloor breekt af als zijnde zout in de bodem. Doe je dat te vaak, dan kan het wel eens zijn dat er jaren niets meer groeit.



Wieden tussen de planten en waar het echt weg moet (zonder gevaar voor andere planten) spuit ik.



Je kan een héél strakke tuin hebben en toch heel wat diversiteit aantrekken.
In een bloemenweide zullen weinig vogels nestelen. In een strak geschoren haag zit het vol.
Ik strooi meer voer voor wilde vogels op een jaar dan aan mijn eigen ganzen.
"strakke" tuinen zijn een ramp voor de biodiversiteit.

Een gazon moet kunnen "bloeien", met klaver, paardenbloemen, enz....want het is een bijzonder belangrijke bron van voedsel voor bijen, vlinders, enz....

Een bloemenwijde is nog beter. De insecten die daar dan zitten zijn ideaal voedsel voor egels, vogels, enz....

Ik maai niet meer dan noodzakelijk, en laat bvb klaver even lekker bloeien, omdat mijn bijen daar dan volop van kunnen profiteren. Voor hagen kies is resoluut voor inheemse planten ipv de dingen die hier al door forummers zijn voorgesteld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden