Los bericht bekijken
Oud 21 september 2018, 13:23   #434
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat Idlib betreft, er zijn afspraken gemaakt met Turkije, dat is reeds lang duidelijk. Rusland heeft grote belangen in Turkije en ziet het land als een belangrijke bondgenoot tegen de VS.
Al-quaida zal vernietigd worden in Syrië, maar de pro-Turkse rebellen zullen een plaats krijgen in het nieuwe Syrië. Hoe dat juist zal uitgewerkt worden is nog niet duidelijk. Ik denk een soort federalisme, zowiezo is zowel Assad als de Russen reeds voorstander voor grote autonomie voor de Koerden. (Erdogan z'n mening werd in deze niet gevraagd) En dan zou Idlib ook autonomie kunnen krijgen, kunnen ze bvb. de Sharia daar installeren. Het grootste deel van de bevolking daar bestaat nu reeds uit hardcore islamisten en hun familie. Voorwaarde natuurlijk is dat ze ontwapenen en zich niet bemoeien in de rest van Syrië. Daar zullen Rusland en de Syriërs keiharde garanties voor eisen. Erdogan had het liever anders gezien, maar die regeling redt wel z'n gezicht. Assad is blij dat het grootste en belangrijkste deel van Syrië nu onder zijn controle staat.
Ik zie hierin nog geen schijn van een oplossing voor de problemen in Idlib. Al-Qeada zal daar niet in lucht oplossen en de rebellen zullen hun macht niet prijsgeven en op het land of in een fabriek gaan werken. De buitenlanders onder hen vormen een apart probleem. Ik geloof niet dat dit district financieel op eigen benen kan staan en een eenheid kan vormen met één regering, een constitutie en een parlement. Assad moet er de bezem doorhalen.
Piero is offline