Los bericht bekijken
Oud 9 april 2020, 15:44   #244
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom Maastricht niet teruggeven aan België ?
Inderdaad. Sjengen sloten zich aan bij de Belgische Revolutie en ze voelen zich in den vreemde onder de calvinisten. Dat in tegenstelling tot Zeeuws-Vlamingen en Noord-Brabanders, die erg gecalviniseerd zijn, al bleven ze katholiek. Beetje zoals hoe Nederlandstalige Belgen naar Franstalige pijpen dansten hebben zij een jerkreflex ontwikkeld die hen soms calvinistischer dan Calvijn maakt doordat ze wel gecommandeerd werden door calvinisten, maar er nooit bijhoorden. Ironisch gezien hebben ze dan vaak de lasten mee van die wereldbeschouwing (zoals kleuterachtige regelzucht, gevit op irrelevante details en een bekrompen lineaire visie op productiviteit), maar minder de lusten (transparantie, zelfontplooiing van karakter). Nederlandse Limburgers hebben dat veel minder.



Nu steek ik een beetje de draak, maar mijn ervaring leert dit toch ergens, omdat ik op het werk juist beter overeenkom met (Protestantse) Zeeuwen en Hollanders dan met Brabanders. Meer volwassen gedrag, mss juist omdat ze Protestants zijn en voorouders hebben die al 4 eeuwen 'erbijhoorden' wat heeft bijgedragen aan een betere persoonlijke ontwikkeling?

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 april 2020 om 16:00.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden