Discussie: Moderator worden
Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2021, 21:08   #98
Pontifex
Super Moderator
 
 
Geregistreerd: 2 juli 2011
Berichten: 6.863
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. En dan besef je het fundamenteel onmogelijke daarvan, en besef je dat moderatie eigenlijk problematisch is. Ik begrijp dat gegeven hoe de wereld ineen zit, moderatie van dingen zoals forums "noodzakelijk" zijn, maar dat komt omdat men verkeerd bezig is in zijn geheel. Normaal gezien zou communicatie totaal vrij moeten zijn, en moet je zelf "modereren" wat je niet wil lezen. Het enige probleem hierbij is "spam", ttz niet de "verfoeilijke" inhoud zelf, maar de hoeveelheid ervan. En daar kan iets aan gedaan worden met zaken zoals hashcash: het "duur" maken om iets te posten (in tijd of zo).

Wie nu wat zegt, zou verder geen belang moeten hebben. Het is zelfs in mijn opinie verkeerd om "accounts" te hebben. Berichten zouden op zichzelf moeten staan, zonder de minste link met zijn anonieme auteur.

Maar dan verlaten we de wereld van de fora of de commerciele sociale netwerken.

Ik ben meer een voorstander van dit:

https://freenetproject.org/pages/help.html

maar dan moet je ook geen gevoelig boontje zijn, en aanvaarden dat de goorste dingen gezegd worden. Totale vrijheid van meningsuiting en van data.
Beste,

Wat u voorstelt zou inderdaad ideaal zijn.
Geen moderatie, geen enkele censuur maar een systeem waarbij de gebruiker voor zichzelf exclusies kan maken, eventueel geholpen door markeringen aangebracht door de forumbazen en/of de gebruikers (icoontjes o.i.d. als waarschuwing voor gevoeligheden voor de lange teentjes- de lijst is eindeloos)

Maar... en dan volgt de enige écht belangrijke reden waarom dit forum desondanks gemodereerd wordt: in ons land zijn er zaken die bij wet verboden zijn om te laten publiceren en verspreiden (de lijst groeit onverbiddelijk aan wegens het hellend vlak van censuur)

De eigenaar heeft geen zin om voor andermans amusement juridische vervolging te bekostigen bovenop wat het forum hem al kost.

Pontifex.
Pontifex is offline