Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2019, 22:43   #58
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
En dat is dus erg subjectief. Ofwel aanvaard je het risico dat humor soms kwetsend kan zijn ofwel perk je het zodanig in dat het helemaal safe is en dus vrij melig zodat het evengoed kan afgeschaft worden.
Voor een stuk is dat idd subjectief.
Daarvoor dat een stukje empathie hier ook van belang is.
Tot waar kan je gaan met humor ?
Die grens is eigenlijk voor iedereen, voor elk geval wat anders. De kunst is om ook hier de gulden middenweg te kiezen.

Ik durf persoonlijk zelfs heel ver gaan in humor, naar de zwarte kant zelfs toe, maar dan wel met het verschil dat ik dat niet bij iedereen zo maar doe.
Het is persoons & omgevings / context afhankelijk.

Maar waar ik het moeilijk mee heb zijn mensen die humor gaan misbruiken om mensen nodeloos te kwetsen en dan achteraf dan doodleuk zeggen dat het maar 'humor' was...

Een héél groot verschil.

Ik heb ooit in het OLV in Aalst, afdeling bestralingen...
Mensen met kanker met andere woorden.
Heb daar een paar weken half-vrijwilligers werk gedaan en op het einde een korte speech gehouden.

Ik ben begonnen met ' Jullie zien er allemaal stralend uit '
5 bruggen te ver zouden de meeste mensen nu zeggen, maar in de context was het dat helemaal niet.
Ze kenden me ook al wat als een grapjas maar ook als iemand die kon luisteren naar hun problemen.
En iedereen hielp daar eigenlijk wat iedereen.
Zelden zag je daar écht treurige gezichten.
Het gebruik van dat woordje 'stralend' had toen eigenlijk 2 bedoelingen.
- blijf het positief zien en elkaar steunen.
- het negatieve woordje 'stralen' (voor hen dan toch) heeft ook nog een positieve betekenis.

Melig was dit dus zeker niet hé.

Maw, het is vooral de manier waarop je iets zegt.
Lichaamstaal is hier ook belangrijk, maar dat is nu wel iets dat je niet altijd kan gebruiken.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden