Los bericht bekijken
Oud 9 april 2012, 09:56   #46
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Vrije mandatering is inderdaad een interessant idee. Overigens, nu je het over verenigingen en dergelijke hebt: Een van de zaken die mij hier in Zwitserland opvalt is hoe zeer de manier waarop bijvoorbeeld een gemeente bestuurd wordt te vergelijken is met een vereniging.
In de gemeente waar ik woon is er een uitvoerend comité van zeven personen dat gewoon rechtstreeks verkozen wordt. Iedereen kan kandideren en de zeven met de meeste stemmen zijn het dus. Geen coalitieonderhandelingen...
Twee keer per jaar komt dan de hele gemeente bij elkaar (of meer bepaald het gedeelte dat geïnteresseerd is). En daar wordt over alles en nog wat gestemd. Begroting. Nieuwe reglementen. Bouwvergunningen enz. Als daar 10% van de aanwezigen vindt dat over een of ander agendapunt een referendum georganiseerd moet worden dan gebeurt dat ook.
Geïnteresseerde burgers kunnen zich ok ter beschikking stellen van allerhande commissies. Het heeft echt het karakter van een vereniging.
Het systeem van vrije mandatering dwingt tot een consensusdemocratie waar iedere strekking bij betrokken wordt. Het is onmogelijk een "meerderheid/minderheid" systeem te laten werken bij een vrije mandatering vermits de meerderheid van vandaag de minderheid van morgen kan zijn. Consensus democratie is trouwens in Zwitserland toegepast tot in het Federale niveau als ik mij niet vergis. Een toepassing van vrije mandatering zou daar dus niet zo moeilijk zijn. Om dat systeem van vrije mandatering in de politiek te introduceren zijn momenteel de piratenpartijen het sterkst bezig en passen zij dat intern al toe. Het is eigenaardig dat het systeem van de gedwongen mandatering in de representatieve democratie al niet eerder in vraag gesteld is. Het wordt nergens aanvaard (in zogenaamde democratieën), behalve in het politieke systeem zelf.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 9 april 2012 om 09:59.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden