Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2019, 22:51   #1785
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Allesbehalve "logisch". De vakbonden doorwortelen en doorwoekeren een politieke partij met de bedoeling hun agenda te realiseren. Als vakbond willen ze zelf evenwel geen enkele verantwoordelijkheid nemen. Ze vermijden zorgvuldig een juridische structuur aan te nemen die hen rechtspersoonlijkheid zou geven. Want dan zou ze ook wel eens ter verantwoording kunnen geroepen worden. De overheid laat begaan. Ze vertikken het ook om financiële transparantie na te leven. Ze leven nimmers de boekhoudwetgeving niet na en publiceren geen jaarrekening. De overheid laat begaan. Meer nog, de Belgische overheid (zeg maar de opeenvolgende regeringen sedert WO2) heeft hen in allerlei organismen binnengeloodst en hen taken toevertrouwd die normaal tot het domein van de overheid behoren. Het uitbetalen van de werklozenvergoeding is het meest in het oog springend. Dit is een overheidsopdracht. De staat had daarvoor een aanbesteding moeten uitschrijven. Dit is niet gebeurd. De overheid laat begaan...

Het is werkelijk tragikomisch vast te stellen wat een Mickey Mouse land België/Belgique eigenlijk is.
Ik heb lang mijn dop van de HVW uitbetaald gekregen, een overheidsorganisatie, en ben enkel bij de sossen gegaan (ABVV) nadat ik weer 2 jaar (!!) aan het werk was, enkel en alleen omdat de vakbondsafgevaardigden daar enorm veel te zeggen hadden en je anders totaal onbeschermd was tegen de ontslaggrage baas van dat duivenkot.

Bon, je kan niemand beletten zich te laten verkiezen, en politiek is pure belangenverdediging. Dat betekent nog niet dat de vakbonden op zich politieke organisaties zijn. Ik beweer niet dat ze geen grote politieke invloed uitoefenen. In dit geval via politici die hen genegen zijn.

Dit gaat off topic. Verdere discussie zou een draad vereisen in subforum 'vakbonden'. Maar ik verwacht nooit dat zulk een draad mijn begrip van het onderwerp zou vermogen te veranderen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden