Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2020, 20:38   #42248
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook hier vergeet u een essentieel element: dat werk werd voor de eerste gedrukt in... Amsterdam.

In de katholieke staten waren Spinoza's werken verboden en stonden ze op de index.
Ik vergis me helemaal niet. Spinoza durfde tijdens zijn leven het werk niet uit te geven omdat hij bang was dat hij zou vervolgd worden (als atheïst). Het werk werd pas na zijn dood uitgegeven. Door zijn vrienden. En dan nog anoniem. In de Republiek hadden de schrijvers en filosofen bang voor de fanatieke geloofsijver van deze calvinistische staat. Dat zijn de feiten.

Een ander slachtoffer van de non-tolerantie in de Republiek was Hendrik Wyermars. Hendrik Wyermars werd in 1710 veroordeeld tot de zwaarste straf ooit voor geen zwaarder vergrijp dan het schrijven en doen uitgeven van een de dominees en regenten onwelgevallig boek: De ingebeelde chaos’.

Hij werd veroordeeld tot 15 jaar Rasphuys (1) ‘buiten acces, sonder pen, int of papier’, betaling van 3000 gulden boete en daarna 25 jaar verbanning uit de provincie.

_________________________

(1) “Wyermars survived the jail sentence, and after being released in 1725 settled in Amsterdam despite his banishment. His living conditions were poor and he depended wholly on the help of some friends. In 1744 and again in 1748 he was arrested for infringing his banishment and ordered to leave the town and the province. He failed to do so, however, and after being arrested for a third time, in 1749, he was again sentenced to do time (ten years) in the Rasphuis as well as being banned from Holland for life. He died a broken man on 27 September 1757, after having been taken to an Amsterdam hospital.”


Rasphuis


Verdraagzaamheid is toch wat anders, zou ik zo zeggen. En de zogenaamde 'tolerantie' en de zogenaamde 'persvrijheid' van de Republiek goed nuanceren. Want het was allemaal niet zo fraai als men ons lange tijd heeft willen doen geloven.



.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 januari 2020 om 20:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden