Los bericht bekijken
Oud 30 november 2017, 18:28   #937
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pierre Trouillez suggereert dit ook. In zijn boek 'Bevrijd en Gebonden', de Kerk van Constantijn, zegt hij in de noot 50 van het hoofdstuk Ontreddering en Hoop. Het einde van een tijdperk, blz 288:

"De vader (van Augustinus) behoorde tot de curiales, stedelijke bestuursleden , die in die tijd financieel moesten instaan voor de openbare voorzieningen. Daarom werd dit ereambt toen niet meer begeerd. Patricius liet zich vóór zijn dood in 371 dopen. Misschien was de familie van Berberse afkomst. Maar de huistaal was alleszins het Latijn."

Hetgeen Kallikles poneert heb ik ook ergens gelezen. Een hele tijd geleden.Als ik het ooit terugvind zal ik hier op terugkomen. In ieder geval, de kans is groot of toch reëel dat de familie van Augustinus (of toch een deel ervan) inderdaad Berbers was.
Waarom"is de kans in ieder geval groot of toch reëel"? Is er enige aanduiding in een toenmalig geschrift voor die stelling?

Gaat dit niet gewoon op een loutere veronderstelling zonder enige basis in geschiedkundige bronnen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden