Discussie: Taalgrens
Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2020, 12:24   #449
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Mooie post. Heeft Wemmel thans geen Vlaamse meerderheid? Ik herinner me dat N-VA de grootste partij was met de laatste verkiezingen?

U doet mij eigenlijk denken aan Essevee_VL. Die had ook een ongelooflijke kennis inzake de taalgrens en bijhorende gebeurtenissen.
Geachte heer Devos

De Nieuw Vlaamse Alliantie (beter ware: Verbond) zal wellicht de grootste beleidsvereniging geweest zijn onder de … Nederlandstalige Wemmelaars. Bij de Avondlandse (Europese) verkiezingen was de vrijzinnige beweging MR de grootste...

Naast de verkiezingsuitslagen zou de belastingafrekening een betrouwbare aanwijzing zijn inzake de taalverhoudingen van de Vlaamse gemeenten met voorzieningen. In 2015 was de verhouding te Wemmel: 3268 Nederlandstalige (34 ten honderd) tegenover 6368 Vrankrijkstalige aangiftes (66 ten honderd).

zie: http://splits.be/aantal-vlamingen-ze...ot-dieptepunt/

De taalachterstand van de schare Niet Werkende Werk Zoekenden (NWWZ) bedraagt te Wemmel meer dan 50 ten honderd. Dus meer dan de helft van deze Wemmelaars zijn Nederlandsonkundig. Ongeveer één op vier van deze Nederlandsonkundigen heeft het Vrankrijks als vadertaal.

zie:https://www.vdab.be/trendsdoc/ontcij...rt2011nr24.pdf

Het tal van Nederlandstalige geboortes is (niet enkel) te Wemmel (maar ook in de overige randgemeenten) bedroevend laag: 16 ten honderd Nederlandstalige tegenover 56 ten honderd Vrankrijkstalige geboortes (28 ten honderd zijn "vreemden"). Wemmel en de hele Rand dreigt voor de Vlaamse zaak heel snel geheel verloren te gaan!

zie: https://www.ringtv.be/nieuws/vlaamse...g-vlaamse-rand

In het hierboven opgegeven opstel zou ongeveer 60 ten honderd van de Wemmelaars Vrankrijkstalig zijn. De opsteller ervan Franck Oster heeft zich waarschijnlijk ook gegrond op de uitslag van het onderzoek Didier Willaert (2010), bevolkingskunde aan het Vrije Brusselse Grootleerhuis (Universiteit)



In het onderzoek werden heel wat Waalse gehuchten in de Vlaamse randgemeenten zonder voorzieningen vastgesteld: Beersel (3), Dilbeek (3), Grimbergen (1), Hoeilaart (1), Overijse (2), Tervuren (1) en Zaventem (2)

Ik heb "onze vrienden" van het Verbond der Vrankrijkstaligen (UF) inzake dit beeld vorig jaar benaderd met de vraag om de rechte lijn te volgen en dus alle Waalse benamingen voor al deze Vlaamse gemeenten te gebruiken. Ik kreeg zoals geheel verwacht geen antwoord.

Bever = Biévène
Galmaarden = Gammerages
Herne = Hérinnes-lez-Enghien of Hérinnes-sur-Warcoing tegenover Hérinnes-lez-Pecq of Hérinnes-sur-Escaut, in het Spieres: "Ereine"
Halle = Hal, ouder Waals: Haulx of Hâ
Kapelle-op-den-Bos = Chapelle-au-Bois

Oude verwaalste benamingen die hier nog niet vermeld werden:

Affligem = Afflenghien, Affligien
Asse = Asque (vgl. Overijse = Isque)
Dilbeek = Dilbecq
Gooik = Goy (1112) vgl. Ghoy/Gooike (Gaudiacum) en Tourna-i/ Doorn-ik (Torn-acum) in Henegouwen
Grimbergen = Grimbierges vgl. Bierges bij Waver (ouder Ndl. Bergen), Bierk/Bierghes (ouder Ndl. Bergen, Berksem)
Kampenhout = Campenehot (1180)
Liedekerke = Liedekerque, Lie(de)querque
Londerzeel = Londreselles
Meise = Mence (1223)
Merchtem = Martines (1117)
Pepingen = Papingien (1223) vgl. Edingen (Enghien), Gellingen (Ghislenghien)
Steenokkerzeel = Ockezelles
Ternat = La Natte vgl. Terhulpen (La Hulpe), Tervuren (La Fure)
Zaventem = Sauentines (1220, u = v)

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden