Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2013, 12:59   #838
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Er zijn een aantal vragen.

1) Wanneer vindt die 2 graden opwarming plaats? Over > 100 jaar?
Voor zover ik begrijp gaat het over een stabilisering tot max +2°C; dit betekent dat dat met huidige emissieprojecties waarschijnlijk gehaald wordt in 2050 waarna het stabiele kan blijven rond die +2° bij sterke emissiereducties.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
2) Hoeveel graden opwarming is profijtelijk? Of is dat 0 graden? Of is zelfs afkoeling beter?
Jamma, het is niet "profijtelijk" he; ik neem aan dat minder opwarming minder effect heeft dus minder kost; ik denk niet dat er een methode is om de "optimale" hoeveelheid GW te berekenen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
3) Kun je berekeningen maken over iets wat over 100 jaar zal gebeuren? (Dat punt heeft Patrickve ook gemaakt.)

Maar pricipiëler is dat we sowieso altijd adapteren. Ook zonder opwarming zal de wereld er over 100 jaar onvoorstelbaar anders uitzien.
Maar goed, die verondersteling over adaptatie hoe dan ook doe je zelf eveneens.
Het is niet de bedoeling exact de toekomst te voorspellen he. Je doet 2 projecties, eentje met en eentje zonder GW en je analyseert het verschil tussen de 2. Op die manier sluit je veel problemen met onzekerheid uit, je doet namelijk veel projecties met verschillende aannames in wat er "in de achtergrond" allemaal kan gebeuren. Dat kunnen ook politieke aannames zijn (bvb. valt het te verwachten dat er een handelsakkoord komt e.d.).

Nog eens, het is niet de bedoeling te voorspellen hoe de wereld eruit zal zien binnen 100 jaar; het is de bedoeling om een mogelijke toekomst mét en zonder GW met elkaar te vergelijken en dan uitspraak te doen of GW al dan niet wenselijk is. Tot nu zag ik enkel studies die aangeven dat mitigatie nog altijd wenselijker is dan adaptatie (i.e. de kost om GW te vermijden in combinatie met beperkte aanpassing is lager dan de kost het te laten gebeuren met grotere aanpassingen tot gevolg).
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains

Laatst gewijzigd door Voltian : 5 augustus 2013 om 13:07.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden