Los bericht bekijken
Oud 21 december 2018, 16:02   #101
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En onze Europarlementsleden bewijzen nog eens dat de EU niet werkt.

https://www.hln.be/de-krant/onze-opi...ropa~add65f97/
De EU zou juist sterker moeten worden en efficiënter werken.
De slopers van de EU draaien ons een rad voor de ogen.
I.p.v de weg vooruit draaien ze liever de klok terug.

citaatVK:
TomTom-topman Goddijn: succes blijft uit omdat Europa naïef is over technologie
Dat Europa weinig succesvolle techbedrijven kent als Google, komt volgens topman Harold Goddijn van TomTom doordat politiek en samenleving naïef staan tegenover de verregaande ontwikkelingen op technologiegebied. ‘Als je kijkt naar discussie over kunstmatige intelligentie en belang daarvan, dan zie je dat er niet zo veel gebeurt in Europa’, zegt hij in een interview dat zaterdag verschijnt in de Volkskrant.

Hoewel het wetenschappelijk onderzoek hier uitstekend is, lukt het volgens de ceo van TomTom niet deze kennis te vertalen naar succesvolle ondernemingen. ‘Dat is een probleem.’ Volgens Goddijn is alle macht naar de Amerikaanse westkust en China getrokken en komt Europa in het technologieverhaal niet voor. Hij constateert gelatenheid. ‘Ik zie geen breed gedragen ambitie om terug te knokken.’

De lakse opstelling van Europa op technologiegebied is een bedreiging voor het welzijn van haar inwoners, stelt Goddijn. Zo worden eisen aan werknemers steeds hoger. Wie daaraan kan voldoen kan uitdagend werk vinden. ‘Maar aan de andere kant worden steeds meer banen minder interessant.’ Goddijn ziet bijvoorbeeld hoe in de retailsector steeds meer werknemers in magazijnen verdwijnen, terwijl ze tien jaar geleden nog achter de toonbank van een buurtwinkel stonden. Er verdwijnt misschien geen werk, maar het soort banen is in deze sector onder invloed van technologische invloeden wel sterk veranderd.

Goddijn ziet een gebrek aan ondernemerschap in Europa, ook in Nederland. ‘Ik bespeur weinig wil om internationaal succesvol te worden.’ Jonge ondernemers verkopen hun bedrijf vaak in een pril stadium. ‘Dat de oprichters denken: 10 miljoen is meer dan ik had durven dromen. Liever het geld nu dan over tien jaar heel veel meer, maar met het risico op niets.’ Veel technologie verdwijnt volgens hem zo naar het buitenland, vooral naar Silicon Valley. ‘Ik begrijp het wel. Maar het is wel jammer.’


https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...ogie~b0bb1d25/

Laatst gewijzigd door cato : 21 december 2018 om 16:02.
cato is offline   Met citaat antwoorden