Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2019, 20:17   #93
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Maar hoe gaan ze dat financieren, de belastingen verhogen?

Terugkomend bezwaren basisinkomen

1. Waar halen we het geld vandaan
2. Welke voorwaarden zijn er aan verbonden
3. Hoeveel geven wij uit per persoon

Dan zijn er nog 2 aspecten belangrijk, namelijk wie voegt wat toe aan de maatschappij en wie niet.

Misschien dat ge de aflevering van Rutger Bregman (ik mag zijn naam noemen; hij staat genoeg vermeld op google) op VPRO tegenlicht hebt gezien.

Hij geeft aan dat 'top-universiteiten in het westen - de goudhaantjes opleiden tot piraat; hetgeen hij herleidt naar bijvoorbeeld een Quant in de city of Wall Street die geen enkel risico loopt en gegarandeerd geld afroomt (van de grote massa) - of een Silicon Valley nerd die met software schatrijk wordt doordat door zijn/haar 'werk' adverteerders nog meer 'click'opdrachten binnenkrijgen.

Als deze genoemde knappe koppen gaan staken - kunnen ze hiermee tot in de eeuwigheid doorgaan; niemand zal hun beletten dat ze voor zichzelf geen geld verdienen - omdat ze het werk hebben neergelegd. Ergo, ze hebben geen nut voor de maatschappij - zonde ook voor de maatschappij; mochten zij bv oogchirurg of directeur bij spoorwegen worden - of software maken die er echt toedoet - zoals lees- en rekenprogramma's voor kinderen ontwikkelen, waaraan kinderen bij wijze van 'verslaafd' kunnen raken dan profiteert de maatschappij daar als geheel van.

Idem hypotheekadviseurs, politiek gelieerde ambtenaren - ik ken aantal in Suriname die een bovengemiddeld salaris hebben en gewoon thuiszitten; als ze slim zijn studeren ze door, maar that's OFF TOPIC - ; administratieve ambtenaren - en daar zijn er vaak heel veel van in ontwikkelingslanden (meer..).

Daarentegen als vuilnisophalers, verplegers, politieagenten, bakkers, treinmachinisten en artsen gaan staken, dan merkt de bevolking dit meteen.

___________________

Er bestaat dus een groep van productieven en een groep van meelifters . Ergo, groffe benaming de parasieten.

Terugkomend op punt 1. Waar halen wij het geld vandaan

De productieven meer beloning in het vooruitzicht te stellen; de meelifters meer gaan belasten. Aangezien de laatste groep tevens de grootste is kan dit betekenen dat extra belasting wordt geïnd.

In erfenis belasting geloof ik niet zo; er zijn namelijk genoeg truukjes te vinden om dit omzeilen.

Wel - door winst op onroerend transacties op te leggen. Winst waarvan duidelijk aan af te lezen is dat de overheid de aanjager van onroerend-goed prijzen is. Voorbeeld toedoen van overheid: asfalteren weg, aanleg metro, drooglegging lokaal moeras waardoor muskieten wegblijven, betere afwatering, betere scholen en ziekenhuizen waardoor beter gesitueerden er zich willen gaan vestigen, betere havenfaciliteiten waardoor aantrekken van industrie mogelijk is.

Mocht onroerend goedprijzen onbetaalbaar worden door speculanten en vooral buitenlandse speculanten zoals bv Auckland, binnenstad Parijs, Amsterdam, Vancouver dan moeten deze getaxt worden.

Niet van toepassing op India denk ik, maar mocht het bijvoorbeeld uit de hand gaan lopen in bv Bangalore dan moeten er 'truukjes' worden gevonden om deze speculatieve winsten af te romen naar de overheid.

Ps. Niet op de Nederlandse manier van WOZ waarde, nml ouderen met een mager pensioen die toevallig op een locatie wonen waar onroerend goed prijzen geëxplodeerd mogen niet de dupe worden.

Ook moet er gekeken worden om andere soorten van speculatie en het afromen daarvan te kunnen aanpakken.



Uit 'ervaring' weet ik dat Hindoestanen en grond niet gezellig samengaan, zijnde wolven en rauw vlees. Dit betekent wel denk ik dat hier links- of rechtsom het meest valt te halen voor India; hoe dit aan te pakken - daar brand ik mijn vingers niet aan.

2. Welke voorwaarden zijn er aan verbonden

India worstelt met een bevolkingsprobleem. Vrouwen die op latere leeftijd een kind krijgen, krijgen een hoger basisloon. Voer voor sociologen en antropologen om dit nader uit te zoeken.

3. Hoeveel geven wij uit per persoon

Te weinig om van te leven, teveel om voor in opstand te komen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 16 maart 2019 om 20:43.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden