Los bericht bekijken
Oud 25 november 2022, 12:13   #34976
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat Nederlanders weinig onderscheid maken tussen Vlamingen en Walen. Het zijn "Belgen". (met pretoogjes uitgesproken: slordig gekleed, klein, bedeesd, lelijke vrouwen, "dom" volgens het cliche in Nederland, maar ze maken lekker eten en lekker bier en zijn meer ontspannen en zichzelf) Een West-Vlaming of iemand uit Henegouwen? Ze begrijpen geen van beide, en ook cultuur en mentaliteit staat mijlenver van Nederland af. Ik ben een genaturaliseerde Belg die al 13 jaar verschillende keren per week naar Nederland reis. Zelfs al heb ik me gedurende die jaren erg aangepast (zonder het "Hollands accent" volledig over te nemen, wel andere woordkeuze en zinsopbouw dan ik in Vlaanderen zou gebruiken) het komt nog regelmatig voor dat ik in Amsterdam een vraag in het Nederlands stel en antwoord krijg in het Engels. Nederland is als een soort symbiose tussen de Angelsaksische en Noord-Duitse cultuur, met ook een Scandinavisch aspect. Toch vooral heel veel Angelsaksische, en dan vooral Amerikaanse ("Nieuw Amsterdam" etc. allemaal niet moeilijk te verklaren) invloeden. Staat vrij ver van de in zichzelf gekeerde Vlaamse cultuur, met heel veel Noord-Franse invloeden, en ook Spaanse....
U grossiert hier in de stereotypes, die bij sommige Nederlanders gebruikelijk waren en hier en daar ook nog zijn. Ik kan ook uit ervaring spreken gezien ik er ook enkele jaren gewerkt heb. De zinsbouw komt nagenoeg 100 % overeen, de woordkeuze is uiteraard enigszins afwijkend mede daar door verkeerde vertalingen nogal wat gallicismen in het Belgische Nederlands voorkomen. In het Nederlandse Nederlands komen ook meer germanismen voor.

Stereotypes van de Nederlanders bestaan er ook in België. Ze zijn verschillend tussen Franstaligen en Vlamingen. De eersten beschouwen ze gewoon als vreemdelingen waarmee ze geen enkele band hebben. Bij de tweeden treft men hier en daar nog de anti-Hollander visie aan waarbij o.a. zuinigheid en koopmansgeest als vrekkigheid en onbetrouwbaarheid voorgesteld worden. Door de veel grotere mobiliteit op allerlei gebied (o.a. cultureel en economisch) is komen die oudere stereotypes nu in de verdrukking.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden