Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2017, 18:45   #40536
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Indien dit zo was, dan was dit dom van de taalminnaars. De taalminnaars hadden moesten beseffen dat hun taal heel wat meer zou betekenen in het VKN (dus met hulp van de grotendeels Franstalige Orangisten) dan in België.
Ze beseften dat wel, maar hun houding was blijkbaar eerder strategisch ingegeven ipv. te getuigend van domheid. De Witte heeft het dan ook over hun ´binnenkamersorangisme´.
Ik verwijs naar hetgeen ik reeds stelde op het einde van een vorige post
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=40510
en bovendien waren ze door hun sociale positie kwetsbaarder voor represailles vanwege de Belgische staat, iets waar Willems kon over meespreken.
En die onderdrukking was toch wel erg hard beweert De Witte. Zo stelde de revolutionair De Potter die o.m. meer (pers)vrijheid verlangde vrij spoedig vast dat men in Belgie noch minder vrijheid had dan in Nederland.

Maar om volledig inzicht te bekomen in de taalminnaars hun houding moeten we er bijvb. maar eens de brieven van De Laet aan Snellaert op nalezen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juli 2017 om 19:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden