Los bericht bekijken
Oud 21 november 2002, 22:42   #16
filippicus
Burger
 
filippicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2002
Berichten: 137
Standaard

Ik heb het natuurlijk niet over jou als quasi-fascist, maar mensen als amexx; heynderickx, abramis brama, ...

Van mensen die niets zeggen kun je echter onmogelijk weten voor welke kant ze partij kiezen, en me dunkt dat het toch de bedoeling was om hier onder linkse zielen te discussiëren. Misschien moet het reglemet verduidelijkt worden: "een forum enkel voor mensen die onder elkaar over linkse themata willen discussiëren".

Nogmaals: ik vind dat een verademing. Ik gebruikte opzettelijk het woord paranoïa omdat dit vaak het idee is dat men dan krijgt. Maar je moet me niet geloven als ik zeg dat die mannen niet allemaal van het zuiverste allooi zijn.

De enige mogelijke kritiek is het feit dat we ook niet graag zouden hebben dat rechts bijvoorbeeld ongecontroleerd zou kunnen opereren (niet alleen op het forum). We weten ook graag wat daar gaande is. Het enige dat ik daartegen kan inbrengen is dat daar meer volk zit met kwade bedoelingen dan hier (de guderians, noordlanders, fritzen, lonsdales, pitbulls, ... van deze wereld), want hier zit er namelijk niet één. Dus controle: mij best, maar niet van de tegenpartij maar door wat neutrale mensen, zoals de webmasters hier. Vroeg of laat moet je op iemands gezond verstand rekenen, en als zij bijvoorbeeld zouden vinden dat we hier toch maar een gewelddadige staatsgreep aan het bekokstoven zijn en dat niet in hun kraam past, dat ze dan hun gang gaan.

Tot slot mag er al eens een klein hoekje van rechts gezaag gespaard blijven. Soms kom je gewoon knettergek van hun selectief gehoor en dergelijke, zeker als ze jou al hun gebreken verwijten. Ze weten dus goed waar hun zwakheden zitten (ze projecteren ze zelfs), maar ontkennen bij wijze van spreken dat de zon schijnt. Zonder zelf 'fascistisch' te zijn mag je toch vragen die dominantie niet te moeten ondergaan?

Als jij echt louter wil toezien, en je allerminst een loopjongen van rechts bent (maar die nick...), blijf dan desnoods. Vraag het eens aan Jonas. Dat is ook een mens en geen robot he (tenzij een met een vrij goede A.I.)

P.S. Is 'alles toelaten' verdraagzaam. Niet altijd. Je weet ook wel dat vrijheden hun grenzen hebben. Bijvoorbeeld waar privacy geschonden wordt. Verabsoluteer dus a.u.b. niet dat ene punt om me op die manier van onverdraagzaamheid te beschuldigen.

'Tot slot' stond er al enkele alinea's geleden, maar laat ik alsnog ter afronding dit eraan toevoegen: zoals je in real life eens samen gaat zitten palaveren met geestesgenoten, zo kun je dat ook op internet doen. In het echte leven zal het je ook storen als betweters zich voortdurend in het gesprek komen mengen. De discussie met hen zal je wel een andere keer voeren, eventueel elders. Hopelijk mag deze vergelijking enigzins verantwoorden waarom ik voorstander ben van een links onderonsje en het spijtig zou vinden mocht de rechtse epidemie zelf deze contreien besmetten (nb, op het voormalige forum van de LSP of zo'n partij zaten destijds meer rechtsen dan linksen; op het gastenboek van de BUB (zonder achter het belgicisme te staan) zaten meer Vlaamsgezinden dan mensen van hun strekking - vaak zelfs met als enige doel vooral 'aanwezig' te zijn - laat elk toch zijn eigen media een beetje gebruiken).
filippicus is offline