Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2019, 21:54   #217
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
5% van de gemeenschapsmiddelen betekent dus een equivalent van budget voor 330.000 burgers.
Effe een poging doen tot narekening:
Het Vlaams Gewest heeft 6.589.069 inwoners X 5% = 329 453,45

Citaat:
vindt ge dat werkelijk zo slecht bedeeld??
Kijk, om dat te beoordelen men moet weten wat men wil. Wil men de Nederlandstaligheid in Brussel weg (door ze op te offeren voor Vlaamse onafhankelijkheid), neemt men genoegen met een status quo, of wil men de Taalreconquista ?
Ik had het over dat laatste, en dan moet men de vraag stellen naar de evolutie van dat budget. Ik geef toe dat ik die cijfers niet ken maar het is mij toch wel overduidelijk dat men gaat voor het bewaren van de bestaande omvang van de Nederlandstalige aanwezigheid te Brussel en helaas niet voor een Taalreconsquista die op termijn idealerwijze theoretisch zou moeten uitmonden op 100/0 ipv de huidige 20/80 verhouding NL/FR.
De verhouding van de leerlingen hangt immers al jaren vast rond 20/80 en vertoont zelfs een lichte achteruitgang voor NL, terwijl het streefdoel zou moeten zijn dat men het Franstalig onderwijs gewoonweg "overneemt" door het volledig weg te konkurreren. Neen, Anna, die Taalreconquista staat dus duidelijk niet op de politieke agenda en uitgerekend voor een zg. Vlaams-nationale partij vind ik dat toch wel bijzonder bitter.
Vanuit die optiek zijn dat dus zeer slechte cijfers: als men zo krenterig voortmoddert komen we er NOOIT.

Tussen haakjes: zolang die Taalreconquista niet voltrokken is ben ik resoluut tegen Vlaamse onafhankelijkheid omdat Brussel dan volledig wordt overgeleverd aan de Francophonie, en we dus een potentieel van 1.000.000 Nederlandstaligen verliezen. De Vlaamse Gemeenschap verliest dan immers haar gemeenschapsbevoegdheden te Brussel met als voornaamste het onderwijs, dat nu net de motor vormt in het hernederlandsingsproces, zoals dat vroeger de motor was van de verfransingsmachine.

De Taalreconquista is geen droom, maar een uitdaging die echter geld gaat kosten, veel geld desnoods, en daar wringt nu net het neoliberale centenschoentje.
Ach, het is toch godgeklaagd van naar de oorlog te moeten trekken met neoliberalen vermomd als Vlaams-nationalisten...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2019 om 22:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden