Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2017, 11:56   #24
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.133
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Natuurlijk niet, dat schrijf ik ook niet.
U vindt dus dat de doden in communistische landen er nodig waren en zijn om een goed systeem aan de gang te houden. Zo'n zaken heb je al gezegd...
Weer eerlijk en veroordeel alle bewezen gevaarlijke ideologieën of ze nu links of rechts religieus of niet-religieus geïnspireerd zijn. Dan pas is er ook maar één letter van wat je schrijft geloofwaardig te noemen.
Je kunt communisme niet zomaar gelijkstellen met islamisme of nazisme. Het Westen heeft ook doden op het geweten. Sommige regimes die zich communist noemden zoals de rode Khmer, het regime in Noord-Korea, dat zijn natuurlijk gevaarlijke gekken. Ik ga ook zeker niet akkoord met alles dat Stalin of Mao deden.
Maar het systeem in China is duurzaam, en heeft de bevolking uit de armoede getild. Extremisten in China maken ook geen enkele kans.
Misschien moeten we eens durven toegeven dat ons systeem van "liberale democratie" niet in heel de wereld het beste systeem is. Ik las in De Morgen van enkele dagen geleden nog een interview met 2 auteurs van een recent Vlaams boek, dat stellen dat in China leiders het moeten waar maken op lokaal niveau, voor ze carrière kunnen maken. Dat lukt nooit als de bevolking niet tevreden was met hun beleid.
Bij ons zijn er verkiezingen, er wordt dan heel veel beloofd en gelogen, en de hoogstbiedende krijgt de meeste persaandacht. Eens verkozen storten allerlei lobbies zich op de verkozenen. Het Chinese systeem is niet ideaal, maar het onze ook niet.
En dan al helemaal niet in derde wereld landen als Egypte met ontzettend veel corruptie, een groot deel van de bevolking dat ongeletterd is, en de aanwezigheid van gevaarlijke religieuze extremisten.

Laatst gewijzigd door tomm : 23 maart 2017 om 12:01.
tomm is nu online