Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2012, 16:54   #17
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat we naast elkaar praten voor een stuk. We zijn het eens dat de bedoeling is dat mensen een zekere levensstandaard halen, maar om die te halen moet die dus ook geproduceerd worden.

Het idee is namelijk dat iemand, om een zekere levensstandaard te bereiken, op een of andere manier een "equivalente waarde" moet produceren - zoniet leeft hij op de kap van iemand anders. Dat laatste kan natuurlijk niet universeel gebeuren: niet iedereen kan op de kap van iemand anders leven.

Maw, die zekere levensstandaard moet wel degelijk geproduceerd worden. Een job is een mogelijke manier om dat te doen, maar er zijn er andere.
Het lijkt me dat we hier over eens zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, dat is juist, maar dat steunt niettemin op de vindingrijkheid van de ondernemers die al die jobs hebben uitgevonden.

Het is een beetje zoals in zeg maar een wetenschappelijk labo: je kan stellen dat de realisatie van zekere experimenten en hun resultaten natuurlijk het werk is van ALLEN die daaraan hebben meegewerkt: van de kleine groep wetenschappers die het basisidee hadden, tot de laatste onbenullige technieker die de laatste vijzen heeft aangedraaid. Dat is juist.

Maar ik wil zeggen dat dat er allemaal enkel maar kon komen door de vindingrijkheid van die enkele wetenschappers. Je kan niet "decreteren om interessante experimenten te doen". Je kan wel decreteren om vijzen aan te draaien. Maar voor dat eerste moet je nog de ideeen hebben die zinvol zijn. Niet dat die ALLE merite op hun naam kunnen schrijven, maar die ideeen zijn schaars.
Ze mogen niet ALLE merite op hun naam schrijven, inderdaad. Het maakt niet uit hoe vindingrijk je bent, als je alleen bent, dan geraak je toch niet verder dan een jager-verzamelaar te zijn. Iedereen heeft eigenlijk alles dankzij de anderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, dat is iets anders. Jij denkt aan de tijd dat het schaarsteprobleem zal opgelost zijn en dat iedereen zal hebben wat zijn hartje verlangt, en aan een truuk om dat dan te verdelen. Mensen wat bezighouden met een of ander nepjobke en hen daarvoor uitdelen wat ze maar willen is dan mogelijk want er is toch alles al, automatisch, in overvloed.
Neen. Als er minder arbeid nodig is, dan kunnen we simpelweg iedereen minder laten werken. Nepjobjes bedenken heeft geen enkel voordeel in het systeem dat ik voorstel, dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat zou gebeuren.
Het probleem dat de overheid nu heeft, is dat de staat beschouwd wordt als equivalent van de markt -met alle competitiviteit- en om te bewijzen dat iedereen hard werkt geeft men iedereen maar voldoende uren, al dan niet nuttige uren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ik denk aan nu, waar er dus alles behalve het schaarsteprobleem is opgelost, en "een job" dus moet impliceren dat er daar winst op gemaakt wordt (ttz, dat die job minstens evenveel produceert als hij kost aan loon).
Ik denk ook aan wat nu nodig is. Ik zou ze dan ook laten produceren wat ze consumeren. Dan is er geen probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mijn punt is dat dat het enige soort jobkes is dat je kan "decreteren", en dat de rest verdorie nogal wat vindingrijkheid vergt.
Ik wil dan ook niet de markt afschaffen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, maar dat moet nog rendabel zijn ook. Want anders gaan die gewoon hun eigen eten en onderdak hebben, PUNT. En die gaan daar niet erg content mee zijn.
Zonder die job hebben ze helemaal niets. Ze kiezen ook zelf voor die job. Ze mogen die job opgeven om volledig in de privé te gaan werken en ze mogen er ook een paar uurtjes per week gaan bijverdienen voor luxe.
Als de privé meer te bieden heeft, dan kunnen ze daarvoor kiezen. Voor de werknemer zijn er dus enkel voordelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan geen vindingrijkheid decreteren. Dat is het probleem. Je kan geen uitvindingen decreteren.
Een paar uitvindingen zijn natuurlijk al gebeurd. Daar wordt op gesteund. Er zijn ondertussen voldoende mensen die weten hoe ze voedsel kunnen produceren en huizen kunnen bouwen. Dat moet niet meer uitgevonden worden en die kennis kan doorgegeven worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ok, maar die 4 mensen die de job doen van 3 vroeger kunnen dan ook maar 3/4 krijgen van wat die eerste 3 kregen he.
Neen, iedereen zal evenveel produceren als ze nodig hebben.
Als er minder kan gewerkt worden, dan is dat door betere arbeidsdeling, door meer automatisatie of door andere efficiëntieverbeteringen.
Het is dan perfect mogelijk om minder te werken zonder minder te verdienen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat je de "kost van winst voor het management" zwaar overschat. Van zodra je zeg maar 10% winst kan halen zijn die al content.
Denk maar aan de baas van een kleine onderneming: die werkt zich meestal te pletter voor een relatief bescheiden loon dat hij zichzelf toekent, meestal niet heel veel hoger dan van zijn personeelsleden.
Ik vind het niet relevant hoeveel die verdienen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden