Los bericht bekijken
Oud 9 december 2002, 21:42   #116
martin veltjen
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 december 2002
Berichten: 36
Stuur een bericht via Instant Messenger naar martin veltjen
Standaard

[quote="Jan van den Berghe"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door martin veltjen
Ik denk dat gelovige moslims nu reeds hun geloof minder letterlijk interpreteren om onze wetten te respecteren.
"Ik denk".

Citaat:
Het gaat er niet om wat u denkt, maar wat in de moslimgemeenschap leeft.
Weet u wat er in de moslimgemeenschap leeft, of denkt u dat u weet wat er in de moslimgemeenschap leeft ? Ik wil graag eens horen wat er in de moslimgemeenschap leeft of wat u denkt dat er leeft. Ik vind namelijk wel interessant en relevant wat u denkt. Ik vertel geen grote waarheden, maar mijn eigen, persoonlijke mening, die regelmatig wel eens wat bijgeschaafd mag worden.

Citaat:
Zoals ik ook al meerdere malen heb gezegd, is het verkeerd een godsdienst te beoordelen op basis van de gedragingen van sommige van haar aanhangers. Wie een oordeel wil vellen over het katholicisme kijkt na wat de huidige Kerk leert en hoe ze met de problemen van vandaag omspringt.
Ik vind het niet verkeerd om een godsdienst te beoordelen op basis van de gedragingen van haar aanhangers en u vindt dat blijkbaar ook niet want: "Wie een oordeel wil vellen over het katholicisme kijkt na wat de huidige Kerk leert en hoe ze met de problemen van vandaag omspringt", dus hoe de aanhangers zich vandaag gedragen in functie van die leer, ja toch ?

Citaat:
Ongetwijfeld kan het wel interessant zijn na te gaan wat Piet en Pol in de straat erover denken, maar dat zijn louter steekproeven.
Vermits er in de kranten nog geen grootschalige dimarso-onderzoeken zijn verschenen bij moslims, moet ik het voorlopig doen met wat ik rond mij zie.

Citaat:
Een katholiek die er een sterk afwijkende mening op na houdt, kan men nog maar moeilijk beschouwen als katholiek.
Wie beslist er of Pim Fortuyn katholiek was ? Persoonlijk vind ik dat dat in eerste instantie Pim Fortuyn zelf was.

Citaat:
Zo ook is de lauwe moslim of de Arabier die in de praktijk zijn geloof de rug heeft toegekeerd, niet de toetssteen voor een oordeel over de islam.
Als hij in de praktijk zijn geloof de rug heeft toegekeerd, is hij volgens mij helemaal geen moslim meer, en uiteraard is hij dan niet de toetssteen voor een oordeel over de islam. Maar de fundamentalistische moslim of katholiek is dat evenmin, dacht ik.

Citaat:
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waar de gelovige moslim zijn geloof minder letterlijk neemt dan vroeger. Hebt u daarvan voorbeelden?
Bij de moslims die ik ken, maken man en vrouw gewoon ruzie als ze het over iets niet eens zijn, net zoals ik en mijn vrouw, zonder dat de man daarbij het hogergenoemd vers uit de Koran in praktijk brengt.
__________________
(zucht)
martin veltjen is offline   Met citaat antwoorden