Los bericht bekijken
Oud 10 december 2002, 15:08   #120
Herman Allaert
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 27 mei 2002
Berichten: 381
Standaard

Dimitri:
Ik heb gezocht naar die andere Herman die volgens jou 180 graden gedraaid is met zijn mening maar ik heb hem niet gevonden ;-). Ik heb wel na jouw eerste reactie de rol van "advocaat van de duivel" opgenomen waardoor misschien de indruk ontstaat van een gedraaide mening. Jij hebt trouwens zelf ook die rol opgenomen; "ik heb er eigenlijk een beetje gemengde gevoelens bij om de meningen van die mensen, waarop ik zelf ook vaak kritiek heb (bijv. het weigeren van inentingen), hier nu te gaan verdedigen". Begrijp me nu weer niet verkeerd door te denken dat ik hiermee de SGP wil vergelijken met de duivel want dat is NIET de bedoeling ;-).
Het "programma van beginselen" lijkt mij toch belangrijk om een idee te krijgen van de uitgangspunten en doelstellingen van de SGP. Ik leg dus niet de nadruk op de Bijbelse verhalen of religieuze teksten maar op de artikelen in het beginselprogramma.
Nogmaals; ik wou enkel een vergelijking maken op basis van de aanwezigheid van ondemocratische of vrouwonvriendelijke elementen in de kernteksten van zowel op de Islam als op de Bijbel gebaseerde godsiensten of organisaties. Het beginselprogramma van de SGP lijkt in ieder geval in de richting van een "christelijke" dictatuur te gaan (weren/uitroeien van andere godsdiensten) met "christelijke" wetten (artikel 11: "De wetgeving dient te zijn gegrond op de Goddelijke Wet", arikel 12: "De rechtspraak behoort te geschieden naar beginselen, gegrond op het in de Heilige Schrift geopenbaarde recht des Heeren") en zonder vrouwen in de regering (artikel 10).
De titel vind ik toch niet zo'n goed beoordelingscriterium voor de betrouwbaarheid. Ook kranten gebruiken dikwijls "aandacht trekkende" titels. Een tekst die gebruik maakt van citaten en verwijzingen geeft de lezer de mogelijkheid om bepaalde zaken te verifiëren en lijkt mij daarom betrouwbaarder dan teksten zonder deze citaten en verwijzingen.
De aanwezigheid van ondemocratische en vrouwonvriendelijke elementen in het beginselprogramma van een politieke partij kan een bedreiging vormen voor de democratie en vrouwenrechten dus ik zwak mijzelf helemaal niet af.
1a. Intern is het gedrag van de SGP volgens mij wel degelijk ondemocratisch omdat vrouwen geen lid mogen zijn (zie ook nog http://www.rnw.nl/achtergronden/html/sgp011130.html ).
1b. Hoe kan er nu sprake zijn van scheiding tussen kerk en staat als die staat maar één godsdienst in het openbare leven toestaat en andere niet? Dat de SGP andere godsdiensten uit het openbare leven wil "weren" lijkt mij toch discriminatie.
1c. Het probleem met de eis dat bestuurders lid moeten zijn van een bepaalde godsdienst of organisatie is dat het volk meestal geen invloed heeft op het toekennen van dit lidmaatschap. Deze eis legt m.a.w. een belangrijk deel van de macht bij de leiders van die godsdienst of organisatie en dus buiten de democratische controle.
2. Voor jou is de grondwet concreter dan het beginselprogramma van de SGP maar voor de SGP kan net het omgekeerde gelden en zal wellicht het beginselprogramma primeren.
3a. De belangen van vrouwen kunnen ook door mannen verdedigd worden en dus zal er wellicht geen reden zijn om mannen niet als lid toe te laten in een vrouwen-partij. Als die partij mannen niet toelaat dan discrimineert ze obv geslacht en is ze m.i. ondemocratisch.
3b. De VN denken daar (niet discrimineren van vrouwen door SGP) anders over: http://www.rnw.nl/achtergronden/html/sgp011130.html , http://www.nrc.nl/nieuws/binnenland/1001915193381.html , http://www.emancipatie.nl/_documente...0108-trouw.htm .
4a. Als een partij Gods Woord als norm wil laten aanvaarden en zichzelf het alleenrecht voor het bepalen en interpreteren van "Gods Woord" toeëigend, dan geeft die partij zichzelf wel degelijk veel macht en bestaat de mogelijkeid op misbruik van het geloof van andere mensen.
4b. Ik heb niet de SGP willen gelijkstellen of vergelijken met een sekte maar stel enkel dat zij en alle andere partijen die beweren "Gods Woord" te verdedigen, misbruik kunnen maken van het geloof van andere mensen in die God zoals ook binnen een sekte mibruik wordt gemaakt van dat geloof. Ik denk daarom dat het beter is om politiek en religie strikt gescheiden te houden.
Herman Allaert is offline   Met citaat antwoorden