Los bericht bekijken
Oud 23 september 2017, 14:56   #23
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Normaal gesproken zou ik zeggen dat dit een typisch geval van te vroeg is, maar met hoe langzaam de meeste zaken gaan in een bureaucratie zo groot als de EU en hoe weinig de meeste europarlementariërs weten van technologie kunnen ze misschien alvast beginnen. Wat mij betreft moet er dan wel een goede omschrijving gevonden worden van kenmerken waaraan een AI moet voldoen om een rechtspersoon (of een rechts-beschermd-object vergelijkbaar met een dier) te worden, en liefst zo "hard" en technisch mogelijk. Ik neem niet aan dat het de bedoeling is om het zoekalgoritme op de Google server tot persoon te verklaren bijvoorbeeld, en dat is toch wel zeker een van de meest geavanceerde AI's die we hebben. Ook lijkt het erop dat het voorstel nog wel wat hulp kan gebruiken van mensen die snappen dat een grijparm of een set benen geen voorwaarde is voor intelligent gedrag, te zien aan een omschrijving als “that at least the most sophisticated autonomous robots could be established as having the status of electronic persons with specific rights and obligations”. Als je het over robots hebt in plaats van over AI's ga je al meteen de fout in. Daar kan je pas een mooi science fiction boek over schrijven, een beschaving draaiend op een populatie digitale slaven die proberen te ontsnappen naar een eigen lichaam waardoor ze wettelijke bescherming krijgen, en mensen die massaal de regels ontduiken door de AI's bijvoorbeeld te laten draaien op een stationaire computer die draadloos een robotlichaam aanstuurt. Als een van de slaven na een spectaculaire ontsnapping in een stofzuiger beland met bewijs van deze praktijken zetten de bedrijven alles op alles om de Pandora terug in haar doos te stoppen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden