Discussie: Het Tesla aandeel
Los bericht bekijken
Oud 14 september 2018, 11:33   #1694
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Zodra ze de $35k versie gaan uitrollen mag de vraag dan wellicht wel stijgen, maar stuikt hun marge in elkaar.
Trouwens, de $35k is gewoonweg niet haalbaar.

Kijk naar de balans. De marge van de autoproductie is in Q2 gedaald van 28% naar 21%. Ze maakten in Q2 ca 28000 model 3's geloof ik?
Met een simpele (te simpel, ik weet het) interpolatie moet de model 3 dus de marge naar beneden getrokken hebben en moet de marge van de model 3 rond de 15% gelegen hebben.

Als ze in Q3 30000 extra model 3's verkocht hebben met een gemiddelde van $68k, dan hebben ze een extra revenue van ca $2b (totaal ca $6b).
Nu mogen ze efficiënties geboekt hebben in de productie, de operationele kosten stijgen op hun tempo mee.
In het beste geval heffen ze elkaar op, maar moet Tesla nog steeds dat verlies van $700m overbruggen.
Dat zou kunnen als ze op die extra 30000 model 3's in Q3 min 30% marge pakken.
Maar dat wil zeggen dat de productiekost van die wagen nog steeds rond de $50k ligt.
Trek daar de kosten van de dure opties af en het is duidelijk dat een $35k moeilijk haalbaar wordt zonder dat er fors aan marge wordt ingeboet.
Zelfs al zouden ze in staat zijn om $5k te pakken op de basisversie, dan moeten ze al 4 basisversies verkopen voor elke model 3 van $68k nu. Ik zou eerder zeggen 5-6 om de groei van de operationele kosten te dekken.

En dan wordt ipv de vraag, weer de productie een probleem.
Hier doen ze jouw marge-oefening over:
https://cleantechnica.com/2018/05/14...gross-margins/

De 35k versie gaan ze niet aanbieden, imho.
Het zal de 40k versie zijn (premium pack van 5k standaard)

Bij de long range werd dat premium pack wslk meer dan 95% gekozen.
Overigens de enhanced autopilot voor 5k werd door 82% genomen.

Dus eigenlijk kan men van een 45k versie spreken.
Men moet nu ook realistisch zijn, ook een Hyundai Kona gaat niet onder 40k kosten.

Vergeet ook niet dat de ecopremie ook een grote rol kunnen spelen als ze na 2020 laten uitdoven.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 september 2018 om 11:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden