Los bericht bekijken
Oud 11 september 2003, 10:23   #83
Jörgen Noens
Burgemeester
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Locatie: Wolvertem
Berichten: 501
Standaard

Beste forumbezoeker,

Mag ik toch even tussen komen in deze discussie.

Even kort de geschiedenis weergeven van dit punt. Eind augustus viel in iedere brievenbus te Meise een folder verdeeld door een gemeentelijke Jetse vzw, mede-ondertekend door een Jetse schepen, omtrent de jaarmarkt te Jette. In deze folder stonden enkele franse zinnen en slogans, hetgeen wel degelijk in strijd is met de taalwetgeving.

Ik ben dan zo vrij geweest om in functie van mijn mandaat hieromtrent een klachtenbrief te versturen naar de gemeente Jette en een schriftelijke vraag te stellen aan het college van Meise met de vraag wat hun standpunt was en of het college ook een dergelijke klachtenbrief gericht aan de gemeente Jette zou versturen.

Deze 2 initiatieven deed ik op 3 september. Op 8 september diende ik tevens een klacht in bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht. Dezelfde dag ontving ik een antwoord van het college van de gemeente Meise, samen met de brief dat ze verstuurd hadden naar de gemeente Jette. Het besluit van het college van Meise: “De gemeente Meise is in het Vlaamse landsgedeelte gelegen en ons bestuur wenst dan ook het Vlaams karakter van Meise te behouden. Wij verzoeken u dan ook met aandrang om in de toekomst rekening te houden met het Vlaams karakter van onze gemeente en geen tweetalige reclame meer te verspreiden in onze gemeente.”

Heel dit gebeuren haalde het Nieuwsblad op 9 september en 11 september en het Laatste Nieuws op 11 september.

Tevens wens ik te verwijzen naar een gemeenteraadsbeslissing daterende van 22 mei 2003, een beslissing die er gekomen is na een voorstel van het Vlaams Blok (Een voorstel dat reeds in 2002 werd voorgesteld!).: "Overwegende dat in onze gemeente de laatste jaren regelmatig anderstalige reclame wordt verspreid en dat dit niet past in een ééntalige Vlaamse gemeente. Overwegende dat de gemeentediensten regelmatig aangesproken worden in een andere taal dan het Nederlands. Overwegende dat Meise een Vlaamse gemeente is en dat het de taak is van de lokale overheid om toe te zien dat dit Vlaams karakter te allen tijde wordt geëerbiedigd. Overwegende dat onze burgemeester zich aansloot bij de actie van de Vlaamse burgemeesters om het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Overwegende dat onze gemeente aan de buitenwereld en aan haar eigen inwoners kan duidelijk maken dat Meise een Vlaamse gemeente is met een ééntalig Nederlands karakter, door het plaatsen van borden aan de invalswegen."

U ziet dus dat in de gemeente Meise wel degelijk een probleem is ivm de toenemende verfransing. En dit wordt in dit dossier nogmaals bevestigd door het college (VLD-CD&V) van de gemeente Meise. Het is echter wel steeds ik als vertegenwoordiger van het Vlaams Blok die de zaak eerst moet aanhalen!

Met Vlaamse groeten,

Jörgen Noens
__________________
Jörgen Noens
Fractievoorzitter Vlaams Belang Meise - Wolvertem - Oppem
Jörgen Noens is offline   Met citaat antwoorden