Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2019, 21:12   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is geweten dat exportgerichte landen met veel industrie baat hebben gehad aan de grote vrijhandelszone die de EU heeft geschapen.

Maar landen zoals Spanje, Italie, Griekenland, Portugal...die zien af onder de EU en de Euro.
Ik weet dat niet. Die lijken af te zien, omdat ze het monetair systeem dat ze gebruiken, niet kunnen opblazen om een deel van hun fratsen op over te hevelen. Als je een monetair systeem kan gebruiken om uw schulden in te pompen (ttz, veel inflatie veroorzaken), dan laat ge U eigenlijk sponsoren door allen die die munt houden, waaronder ook buitenlanders die U spul verkocht hebben. Een import land kan op die manier zijn leveranciers in 't zak zetten, door hen een geldvorm te geven die minder en minder waard wordt voor hun spul. Dat stuikt dan geregeld eens in elkaar, de laatsten zijn dan die die dat land zijn schuld afbetalen, en men herbegint met een schone lei (of met een oorlog).

Als die trukken van de foor niet meer pakken, zoals met de Euro, dan is men uiteindelijk als staat zelf verantwoordelijk voor zijn fratsen. Dat is het "afzien" van die landen.
Maar als je naar een land als Spanje kijkt nu, en dat vergelijkt met het Spanje toen Franco weg was, dan kan je toch niet anders dan merken dat die van een half ontwikkelingsland naar een toch wel veel rijker land geevolueerd zijn ; niet zo rijk als Duitsland of Frankrijk, maar toch. In welke mate dat door de integratie in de EU markt is, weet ik niet, maar ze zijn er toch niet beschoren van afgekomen.

Een "economische" monetaire politiek voeren is altijd boerenbedrog. Een munt is een betaalmiddel en moet zo neutraal mogelijk zijn, en zo voorspelbaar mogelijk. Dat is de unieke opdracht van de ECB, iets dat enkel maar mogelijk is omdat het GEEN nationale bank is die dus NIET afhangt van 1 enkele regering.

De Euro is niks anders dan een betaalmiddel. Het is geen schuldenpomp, het is geen "ik verdeel mijn fratsen over uw kop" middel. De Euro is een van de betere monetaire systemen die er bestaan. Dat het geen sjoemelmunt is, maakt dat sjoemelaars er moeite mee hebben. Dat kwiebussen die graag boven hun stand leven, en dan hun rekeningen door anderen laten betalen, er minder fun aan hebben.

Dat wel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden