Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2018, 16:24   #317
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dan verschillen wij van opvatting daarover. Als iemand verlegen is om politieke opvattingen dan kan hij die overal vinden en hoeft hij niet bij Hitler aan te sluiten als bron van een uniek en heilzaam gedachtegoed.
Maar het is een bron zoals een andere van gedachtengoed. Hij had een paar originele kanten trouwens in zijn gedachtengoed. Sommigen waarschijnlijk bruikbaarder dan andere als inspiratiebron. Ik ga er geen reclame voor maken, maar ik vind dat niet "specialer" dan een andere bron van inspiratie.

Citaat:
Hitler kan men niet loskoppelen van diens perverse uitgangspunten zoals de superieuriteit van het Germaanse ras en de schadelijkheid van o.a. joden voor de westerse maatschappij. Wie de hitlergroet brengt is pervers of zot of dronken.
Steeds weer komt de ultieme argumentatie wat nu precies die gebeurtenis apart zette van andere uiteindelijk gewoon neer op "sterk buikgevoel" en verwijtwoorden.

Ik denk dat er niks mis mee is om zichzelf superieur te achten, en anderen schadelijk te vinden. Daar zit een heel gezonde strijdreflex in: "ikke winnen, gij creperen". De basis van alle overwinningen. Maar men moet niet overmoedig worden. En tevens is net precies Hitler een goeie les: het is niet omdat je DENKT dat je superieur bent, dat je het ook bent (ttz, dat je erin slaagt om te overleven en de anderen af te maken). Denken dat je superieur bent is OK, maar er te overmoedig door worden, loopt vaak verkeerd af.
Maar soms IS men ook werkelijk superieur (zoals de Amerikanen dat waren ten aanzien van de originele Indianen, die ze met daverend succes uit hun territoria hebben gedreven en uitgemoord, wat hun daadwerkelijke superioriteit experimenteel laat vaststellen). Dus soms is het dom om de kans te laten liggen.

Dus, goeie en slechte ideeën tegelijkertijd. Voorbeeld en tevens les. Zoals vele historische gebeurtenissen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden