Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2007, 15:39   #7
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Mochten mensen niet egoïstisch zijn, zou men net wél beroep moeten doen op ordening. Veronderstel dat iedereen zijn best doet om zijn medemens ter wille te zijn; hoe kan ik dan mijn medemens het beste dienen? Het is niet zo dat iedere mens één talent heeft en dat dat talent nét datgene is wat we nodig hebben in de gemeenschap. Er is, in afwezigheid van egoïsme, een gigantisch probleem om de samenleving te structureren, om de productie, de consumptie en de investeringen te plannen, enzoverder.

Men kan hierover zoveel mist spuien als men wil - zelfs een basisdemocratische besluitvorming veronderstelt dat de minderheid zich wil schikken naar de meerderheidsbeslissing, het veronderstelt dat de actoren akkoord gaan met het besluitvormingsproces. Dat egoïsten hier misschien problemen mee hebben is evident; maar het is evengoed denkbaar dat altruïsten ruzie maken omdat ze denken dat hùn idee de samenleving beter van nut is dan het idee van de meerderheid.

Maar goed, I've got a train to catch.
Ik weet niet hoor, ik vind het concept van de mens die louter wordt beheersd door egoîsme en eigenbelang nogal in tegenspraak met de realiteit. Kijk eens rond je, en je zal massa's voorbeelden zien van niet-egoîstische daden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat altruisme de enige drijfveer van menseljk handelen is, maar egoîsme dus zeker ook niet.

En mij, tweede probleem met Smith: waarom zou de optelsom van iedereens egoïsme en particulier eigenbelang per definitie leiden tot een vermeerdering van de maatschappelijke welvaart? Smith gaf het voorbeeld van de bakker, en dat klinkt logisch. Maar ondertussen zijn er massa's tegenvoorbeelden, vooral sinds de ontwikkeling van de speltheorie, die aantonen dat individuele rationele beslissin,gen uit eigenbelang vaak een negatief effect heeft
Heb je de film A Beautiful Mind gezien? Daarin zegt het hoofdpersonage "If we all go for the blond, no-one gets the blond". Dit lijkt een boutade, maar is eigenlij een duidelijke verheldering van de spelthoerie: soms, wanner verschillende firma's allemaal hun eigenbelang nastreven, dan leidt dit tot een vermindering vvan de maatschappelijke welvaart.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden