Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2018, 23:34   #11000
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Georgie en de Oekraïne horen niet in de NAVO thuis.
Finlandisering is voor deze landen de beste oplossing ,d.w.z militair neutraal
en politiek , goede relaties met Rusland en het Westen.
Ik kom net terug uit Georgië. Ben er niet lang genoeg geweest om duidelijk te voelen wat er leeft. Toch enkele observaties: Centrum Tbilisi is grotendeels veranderd in een bordeel voor Arabieren en Iranezen. In de buitenwijken niets veranderd, gewoon dezelfde nog steeds onverzorgde gebouwen uit de Sovjet-periode, en overal dronken mensen. Je ziet ook de hippe jeugd van Centraal Tbilisi in hun eigen cafés, inclusief hippe baarden, terwijl je weet dat dit de "jeunesse dorée" is , kinderen van ouders die fortuin gemaakt hebben in de crapuleuze jaren 90, of kinderen van ouders die in het buitenland werken.
Als je Centraal Tbilisi niet zou verlaten zou je kunnen denken dat het erg op Europa gelijkt, met dat verschil dat de buitenlanders grotendeels mannen uit het Midden-Oosten zijn, en de lokale bevolking grotendeels uit vrouwen bestaat. Om het nog ingewikkelder te maken lopen er ook heel veel Russische toeristen rond, en ook westerse. Iedereen lijkt heel erg te genieten van de Georgische supergoedkope en supersterke tchatcha. Met een beetje verbeelding kun je je in Gent wagen(beide zeer historische steden), als je even niet op let dat er overal prostitutie is.
Maar als je dan spreekt met mensen, of naar de buitenwijken gaat, zie je de realiteit. Er is geen werk, Georgiërs hebben de keuze taxi chauffeur te worden, in het buitenland te werken of in de prostitutie te gaan. Er heerst, zeker bij de 40 plussers, een overweldigende nostalgie naar de Sovjet-periode, toen iedereen vast werk had, de meeste bij een fabriek.
Velen werken ook in Rusland, over de grens in Vladikavkaz (nochtans de hoofdstad van Noord-Ossetië, de grote vijanden in de oorlog van 2008) waar de lonen hoger liggen.
Toevallig ben ik ook vorige week in Almaty geweest, grootste stad van Kazakhstan, al sinds de jaren 80 bestuurd door Nazarbayev. Niet dat er niet geklaagd wordt, of dat je beide landen volledig kunt vergelijken, dat terzijde.
Maar geen bedelaars, geen krotten, geen straathonden, en 1 op de 2 mensen die ik sprak waren tevreden. ( in Georgië was niemand tevreden over de economische situatie )
Wat je ook zag, en wat me eerlijk gezegd ontroerde, is dat in Kazachstan de oude Sovjet-gebouwen en monumenten zeer nauwgezet hersteld worden. Overal, van de grote steden tot de dorpen. Maar anderzijds in Georgië zag je overal afbeeldenissen van Stalin, terwijl zowel de Sovjet-gebouwen als de nog oudere gebouwen er verwaarloosd bijlagen. (met uitzondering van enkele pleinen, die in Disney stijl gerestaureerd werden, onder ander op de George W. Bush avenue...)
tomm is offline   Met citaat antwoorden