Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2009, 20:01   #298
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

OK, ge hebt erom gevraagd.

Citaat:
Ps: Natrium reageert heftig met water en produceert waterstofgas hetgeen zeer gevaarlijk kan zijn. Als u goed gelezen had had u gezien dat ik ".....Natrium en Chloor.Twee gevaarlijke en giftige elementen.........." heb gezegd.
Exact, EN. Daarom dus. Zowel natrium als waterstof zijn weliswaar gevaarlijk omdat ze hevig reageren, maar zijn NIET giftig. Ik stel voor dat je zelf eerst eens uw eigen zinnen "goed" leest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ik vraag me dan wel af waarom u dan niet de juiste verbinding vermelde.
Natrium en chloor zijn geen giftige of gevaarlijke elementen, maar ze zijn wel gevaarlijk in de elementaire vorm. Natrium- en chlorideionen zijn volstrekt ongevaarlijk. In feite is natrium zelfs nooit gevaarlijk, tenzij het elementair is (het metaal dus).
Daarentegen staat de intrinsieke toxiciteit van cadmium en tellurium dat in zowat alle verbindingen sterk naar boven komt. Ons lichaam is er ook op gebouwd om natrium- en chlorideionen te verwerken (met allerlei ionenpompen), en we hebben beide zelfs NODIG. Tellurium en cadmium zijn rechtstreekse vergiften in welke vorm ook, en komen bij mijn weten enkel als spoorelement voor in het lichaam (zonder functie).


je hebt trouwens niet gereageerd op dat eerst stuk, over doteren van intrinsieke halfgeleiders Si/Ge.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden