Los bericht bekijken
Oud 8 december 2011, 13:48   #1063
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joostp Bekijk bericht
Hoe komt de bank waar jouw salaris op gestort word aan het tastbare geld dat jij komt opvragen? Je weet dat ze zelf geen tastbaar geld mogen maken? Ze mogen wel geld creeeren in de vorm van nummertjes op een papiertje. Maar geen muntjes of biljetten. Dat tastbare geld zal toch ergens vandaan moeten komen. Namelijk bij een centrale bank, en die geven dat niet voor niets. Dat moet gewoon geleend worden, daar moet rente over betaald worden. Daarom is elk geld, geleend en dus ook belast met rente.

Je zou de totale hoeveelheid tastbaar geld die in omloop is kunnen zien als de totale hoeveelheid niet-afgeloste leningen.
De centrale banken hebben een goudreserve en creëeren daarmee inderdaad extra fiducair geld, omdat haast niemand goudgeld opvraagt. Je kan je geld echter wel altijd gaan inwisselen voor goud. Met goud betalen is echter onpraktisch. Vandaar bankbiljetten. De volgende stap is nu het afbouwen van noodzakelijkheid van dat chartaal geld (cash); meer en meer gebeurt alles elektronisch.

En je mist de link met overdracht van eigendom. De verplichtingen van de bank tgo de centrale bank gaan niet over op mij. Ik heb geen renteplicht tgo de bank als ik cash geld afhaal. De bank is een dienstverlener die het kapitaalverkeer faciliteert, en als ik mijn loon ontvang komt dat van de rekening van mijn werkgever naar mijn rekening. Niet van de bank zijn rekening. De werkgever betaalt de bank om die administratie en dat bankbiljet gedoe te regelen zodat hij het niet hoeft te doen. Hoe de bank dan aan zijn geld komt staat los van mij. Je beeld "alle geld=geleend" klopt echt niet.

Laatst gewijzigd door Liederik : 8 december 2011 om 13:49.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden