Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2007, 09:09   #1
Mac Don
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 januari 2007
Berichten: 134
Standaard Mortsel gooit koningspaar buiten.

Citaat:
Mortsel gooit koningspaar buiten.


Een wisselmeerderheid in de Mortselse gemeenteraad heeft beslist om de portretten van het vorstenpaar uit het stadhuis te verwijderen. Dat is een primeur voor ons land.

VB-fractieleider Mark Schampaert haalde onverwacht zijn slag thuis. Hij had, naar het voorbeeld van zijn collega uit Affligem, gepleit voor het verwijderen van de staatsieportretten. ”De gemeenteraad is niet het juiste forum om dit probleem op te lossen”, meende Jos Fierens namens CD&V. Sp.a’er Steve D’Hulster zei het aan de wijsheid van anderen over te laten, maar dat ze voor hem gerust mochten verdwijnen. Zo dacht ook N-VA erover: ”Wij zijn immers voorstander van een andere staatsvorm.”

Zowel binnen de meerderheid als de oppositie als binnen de partijen zelf waren er voor- en tegenstemmen. Groen! onthield zich en VB was uiteraard vóór de verwijdering. Einduitslag: 11 voor, 7 tegen en 9 onthoudingen. ”Met een nipte meerderheid verdwijnen de portretten in raadzaal en trouwzaal dus naar het archief”, sloot voorzitter Walter Duré (Groen!) de zitting. Al bleek dat buiten burgemeester Pira gerekend: ”Ik vind het toch jammer. En om niet te veel mensen te schofferen ga ik ze in mijn kabinet ophangen.”


Dit is nu een reden waarom ik de politiek een hoop gezever vindt. Wat kan mij een kadertje met portretten schelen, waar dat ze ook mogen hangen.
Dat is helemaal geen belangrijk of interessant thema dat het dagdagelijks leven van de burger gemakkelijker en draagbaarder maakt.
Het is puur een voorbeeld van een symbooldossier wat me eigenlijk geen reet kan schelen. Net zoals voorstellen om op de burgemeestersjerp een leeuwtje te naaien of het plaatsen van eentalige verkeersborden.
Profileringsdossiertjes zorgen er bij mij enkel voor dat ik mijn geloof in de politiek verlies en me afvraag waar politici in godsnaam hun tijd in steken.

Als je dan eens een interessant thema voorgeschotelt krijgt (ik referereer nog eens naar klein schrijfgeld bij overleden ouder), dan kan je uit de parlementaire discussie afleiden dat dit niet als een waar probleem wordt gezien en het liefst op de lange baan wordt geschoven.
Iedere partij hecht meer belang aan hun eigen symbooldossiertjes, terwijl de echte dagdagelijkse problemen liefst van al op de lange baan worden geschoven, zo lijkt het toch.

Een spijtige zaak...
Mac Don is offline