Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2020, 10:25   #12
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
leerzaam bericht.

Het is mij eerder al opgevallen dat ikzelf (zeker in mijn jeugd) het woord frankrijk niet met de harde stemloze 'f' uitsprak/uitspreek, eerder met stemhebbende v of misschien iets tussenin ... gelijk vrankrijk, ... dit in tegenstelling tot franskiljon dat ik steevast met harde 'f' uitspreek.

Ik dacht dat dit eerder te wijten was aan een lichte spreek-afwijking mijnentwege, mij niets uitmakend. Nu ik uw bericht lees, vermoed ik dat de reden dus dieper en algemener van oorsprong is.

Tevens, om dan toch maar bij alle droogheid van de geschiedkundige objectiviteit en taalwetenschap enige sappigheid te brengen,... zie, bij het drinken van een lekkere demoiselle van het champagne huis Vranken, heb ik mij ,tot nog toe nooit afgevraagd of de familienaam 'Vranken' duidt op 'inwoner van het vrankrijk'. De vraag dringt zich nu wel op: refereert de typisch limburgse familienaam 'Vranken' naar vrankrijk, of is dit eerder een toevalligheid, heb jij meer weet hieromtrent ? (vergelijk met de familienaam Francken)
Geachte heer

Het woord "fransquillon" (verkleinwoord voor een Vrankrijks, Frans iemand) werd eerst tijdens de laatste eeuwen in het Nederlands ontleend, vandaar de uitspraak en weergave met stemloze begin F- (franskiljon). Een laat middeleeuwse ontlening zou daarentegen ongeveer *frans(k)eljoen luiden. De Waalse uitgang -on (dikwijls met verkleinende betekenis) werd in het laat-Middelnederlands -oen vgl. Bullioen, Moeskroen en Rosselioen voor Bouillon, Mouscron en Roussillon en in latere tijden "-ong".

Vranken is een schuimwijnhuis dat in 1979 te Sperneke (Épernay, Latijn Sparnacum) ten zuiden van Riemen (Reims) door de heer Paul-François Vranken werd opgericht. Deze heer heeft namelijk wortels in het Limburgse Heks, dicht tegen het Waalse land gelegen (verwaalste uitspraak: Hèk). Dit verheldert de Limburgse achternaam op de vles (fles).
De achternaam Vranken vindt zijn oorsprong in de Germaanse mansnaam "Franko", inderdaad verwijzend naar de Germaanse stam der Vranken (Franken).
Verder bestaat er een gewestelijk Brabantse spelling "Vrencken" en ook een verwaalste spelling "Frankenne" of "Vrankenne".

Tenslotte wil ik nog enkele voordenamen in het Noorden en het voormalig Germaans Nauw van Kales opnoemen:

Hardenvoorde (Hardifort), uitspraak ter plekke: Harrefoort
Hollevoorde (Houllefort)
Londevoorde (Londefort)
Oudevoorde (Audenfort)

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden