Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2022, 06:32   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begrijp dat niet goed. Je bent toch niet VERPLICHT om met voorschotten te werken, en je bepaalt die toch zelf (als je wil) ?
Hier kan ik kiezen om gewoon jaarlijks mijn factuur te betalen, of een maandelijks vast bedrag (voorschot) te betalen, met een afrekening. Op basis van voorgaande facturen en schattingen en zo stellen ze mij een maandelijks bedrag voor, maar als ik wil kan ik dat wijzigen. Eens per jaar komt dan een afrekening.

Als uw verbruik hoger is in winter dan in zomer, dan hangt het af van de datum van afrekening in welke richting de "renteloze lening" gaat he. Is die afrekening in de lente, dan gaat die van klant naar leverancier, is die afrekening in de herfst, dan is het omgekeerd. Misschien daarom dat mijn afrekening op 1 juli is ? Kifkif ? Ik geef hen wat meer geld in de zomer en herfst, ik betaal hen wat minder in de winter ?

Een echt maandelijkse afrekening heeft het voordeel van "reactiever" te zijn, je merkt onmiddellijk dat je bijvoorbeeld een gepeperde rekening aan het opbouwen bent. Maar goed, het is dan ook gebaseerd op een digitale meter. Je zou zelfs een dagelijkse afrekening kunnen hebben
Hier ben je wel verplicht om te werken met voorschotten.
Je kan niet bij iedere leverancier je voorschot zelf aanpassen, je kan dat wel vragen. Maar het voorschot wordt aangepast navenant je verbruik in het verleden.

Een voordeel / soms ook nadeel van ne digitale meter, los van het feit of je maandelijks laat afrekenen, is dat je het verbruik per dag kunt berekenen. Dit wilt ook zeggen dat de energieleveranciers het verbruik ook kunnen berekenen op het moment dat je het verbruikte.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden