Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2022, 19:28   #57
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het ruimere plaatje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Eens nadat de Opstand de Spanjaarden uit de Noordelijke Nederlanden hadden verdreven, werd ook daar net zo als in onze goede gezamenlijke Bourgondische jaren (ik blijf Brabander) Frankrijk ons grootste gevaar voor onze veiligheid en territoriale integriteit...
O maar Frankrijk was ook voor Brabant een latent gevaar ten tijde van het "zelfstandige " graafschap Vlaanderen.
Ik ontwaar tussen Frankrijk en Vlaanderen/De Nederlanden een 600-jarige oorlog van Bouvines tot Waterloo.
In den beginne beukte Frankrijk voortdurend op het graafschap Vlaanderen, maar eens dat was opgegaan in de Nederlanden, richtte het dus zijn pijlen op de Nederlanden als dusdanig.
Maar retrospektief bekeken waren die eerste aanvallen op het graafschap Vlaanderen ook een Nederlandse aangelegenheid omdat Vlaanderen daar nadien deel zou van uitmaken, en die Nederlanden er totaal anders zouden hebben uitgezien als Vlaanderen zou geannexeerd geworden zijn, wat ei zo na gebeurde in de Frans-Vlaamse oorlog van 1297 tot 1305.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2022 om 19:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden