Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2018, 20:55   #1589
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
wat is het punt dat ge nu eigenlijk wilt maken?
Hoewel ik gespeelde naïviteit bij jou vermoed ga ik toch nog eens proberen het van naaldje tot draadje uit te leggen.

Mensen met een IQ lager dan 90 kunnen door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap aanzien worden als "zwakbegaafd".

Beneden een IQ van 70-75 spreekt het VAPH van een verstandelijke handicap.

De grootste werkgever ter wereld - het Amerikaans leger - heeft vastgesteld dat een IQ beneden de 85 contra-productief werkt, zelfs als kanonnenvoer:

Citaat:
The US military has minimum enlistment standards at about the IQ 85 level. There have been two experiments with lowering this to 80 but in both cases these men could not master soldiering well enough to justify their costs.
Kortom: IQ is een belangrijke factor in de mate waarin je iets bij kan dragen aan de maatschappij.

IQ is ook voor een groot deel erfelijk bepaald:

Citaat:
The heritability of IQ for adults is between 57% and 73% with some more-recent estimates as high as 80% and 86%.
Dit weerlegt de "blank slate" positie binnen het "Nature vs Nurture" debat: het idee dat de mens bij de geboorte een onbeschreven blad is dat door middel van de juiste opvoeding naar believen kan ingevuld worden. Een idee dat vooral opgang maakte gedurende de 20ste eeuw, aangezwengeld door het marxisme.

In echte Isabelle A stijl beweer jij dat afkomst helemaal niet uitmaakt voor je capaciteiten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
negers verschillen nogal onderling: slimme negers, domme negers, hoog opgeleide negers, peacelovin negers, agressieve negers,... net zoals blanken onderling verschillen
Dit wordt tegengesproken door wetenschappelijk onderzoek dat een groot IQ verschil laat zien tussen de bewoners van verschillende werelddelen:



In Congo is het gemiddelde IQ 76 en in Somalië 68.

https://iq-research.info/en/average-iq-by-country

Nu kun je tegenwerpen: in die landen heerst geen stimulerend klimaat voor verstandelijke ontwikkeling. En dat is natuurlijk ook zo. Maar die mensen in een stimulerende omgeving droppen gaat niet de genetische component van hun mentale capaciteiten (of gebrek eraan) wegnemen.

Een befaamd onderzoek genaamd The Minnesota Transracial Adoption Study heeft dat op overtuigende wijze aangetoond. 130 zwarte kinderen die geadopteerd waren door rijke blanke gezinnen werden opgevolgd. En vergeleken met geadopteerde blanke en niet-geadopteerde blanke en zwarte kinderen.

Citaat:
One of the studies' findings was the IQs of adopted black children reared by white families did not differ significantly from that of black children raised by their biological parents.
Dit waren de IQ resultaten op 17 jaar, gecorrigeerd voor het Flynn effect:

Adopted, with two white biological parents: 101.5
Adopted, with two black biological parents: 83.7

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Euhm, ge hebt de voetnoten toch gelezen?

Op de wikipedia-pagina zelf wordt de helft van de ruimte al besteed aan sectie "criticism".
Ik neem aan dat je het hierover hebt: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Er is duidelijk wel wat "discussie" over dus.
Onder "criticism" lees ik vooral veel gesakker en geklaag, maar ik vind daar geen enkele studie die IQ verschillen tussen rassen weerlegt.

Vind jij wel zo'n studie?
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden