Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2018, 22:30   #1590
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Hoewel ik gespeelde naïviteit bij jou vermoed ga ik toch nog eens proberen het van naaldje tot draadje uit te leggen.

Mensen met een IQ lager dan 90 kunnen door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap aanzien worden als "zwakbegaafd".

Beneden een IQ van 70-75 spreekt het VAPH van een verstandelijke handicap.

De grootste werkgever ter wereld - het Amerikaans leger - heeft vastgesteld dat een IQ beneden de 85 contra-productief werkt, zelfs als kanonnenvoer:



Kortom: IQ is een belangrijke factor in de mate waarin je iets bij kan dragen aan de maatschappij.

IQ is ook voor een groot deel erfelijk bepaald:



Dit weerlegt de "blank slate" positie binnen het "Nature vs Nurture" debat: het idee dat de mens bij de geboorte een onbeschreven blad is dat door middel van de juiste opvoeding naar believen kan ingevuld worden. Een idee dat vooral opgang maakte gedurende de 20ste eeuw, aangezwengeld door het marxisme.

In echte Isabelle A stijl beweer jij dat afkomst helemaal niet uitmaakt voor je capaciteiten:


Dit wordt tegengesproken door wetenschappelijk onderzoek dat een groot IQ verschil laat zien tussen de bewoners van verschillende werelddelen:



In Congo is het gemiddelde IQ 76 en in Somalië 68.

https://iq-research.info/en/average-iq-by-country

Nu kun je tegenwerpen: in die landen heerst geen stimulerend klimaat voor verstandelijke ontwikkeling. En dat is natuurlijk ook zo. Maar die mensen in een stimulerende omgeving droppen gaat niet de genetische component van hun mentale capaciteiten (of gebrek eraan) wegnemen.

Een befaamd onderzoek genaamd The Minnesota Transracial Adoption Study heeft dat op overtuigende wijze aangetoond. 130 zwarte kinderen die geadopteerd waren door rijke blanke gezinnen werden opgevolgd. En vergeleken met geadopteerde blanke en niet-geadopteerde blanke en zwarte kinderen.



Dit waren de IQ resultaten op 17 jaar, gecorrigeerd voor het Flynn effect:

Adopted, with two white biological parents: 101.5
Adopted, with two black biological parents: 83.7



Ik neem aan dat je het hierover hebt: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve



Onder "criticism" lees ik vooral veel gesakker en geklaag, maar ik vind daar geen enkele studie die IQ verschillen tussen rassen weerlegt.

Vind jij wel zo'n studie?
ah. Dat.

Wel

Ik zou abstractie willen maken van de discussie of er een causaal verband is tussen ras en IQ (causaliteit =/= correlatie). Jij mag dat hier als bewezen poneren, er is effectief stevig wat discussie rond.
(ik vond na wat kort speurwerk o.a. dit http://racialreality.blogspot.com/20...hard-lynn.html)

Ik ken de materie helemaal niet, maar lijkt me op zich ook irrelevant?

mannen en vrouwen zijn toch ook verschillend?
Edoch, dat verschil maakt voor ons blijkbaar niet uit als we gelijke rechten toekennen aan mannen en vrouwen? (Is het niet het ontbreken van die verlichte waarde die we vaak Islam kwalijk nemen?).

Als dus verschil tussen man en vrouw niet uitmaakt voor toekennen van rechten, waarom zou dat dan wel uitmaken voor zwart en blank?


nog eens, die wettelijke definitie:

"elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains

Laatst gewijzigd door Voltian : 18 oktober 2018 om 22:31.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden