Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2008, 16:13   #147
Bart Wolput
Burger
 
Geregistreerd: 13 september 2007
Berichten: 167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Het gebruik van caps lock en temptation island-Engels getuigt niet echt van veel respect tegenover je discussiepartner, wel integendeel. Maar soit.

Laten we even je uitspraken uit je post een voor een bekijken en toetsen aan de realiteit.

Ten eerste ging het in een groot deel van de gevallen niet om privatiseringen maar om het overkopen van tramsystemen van de ene private partner door een andere. Een groot deel van de tramsystemen waren namelijk eerst eigendomdom van de electriciteitsmaatschappijen, maar deze werden bij overheidsdecreet verplicht om zich van hun tramsystemen te ontdoen.

Ten tweede klopt je tijdslijn niet: de overnames waarover je spreekt gebeurden in de periode 1936-1950, terwijl het tramverkeer werd opgedoekt in 1963, toen een overheidsagentschap ervan eigenaar was.

Naar mijn weten (en de wiki die je me gaf bevestigt dit) werden de meeste trams omgebouwd tot bussen en dus helemaal niet gedumpt. Ook werden sommige trams gewoonweg verkocht aan andere steden (Toronto -> Kenosha).

Als het de doelstelling van de privé (die nota bene voor 1964 het leeuwendeel van het publiek transport in de VS verzorgde) was om openbaar vervoer af te voeren, waarom zouden ze dan zo'n dingen doen? Bussen zijn volgens mij toch ook een vorm van openbaar vervoer, niet?

Opnieuw doe je de waarheid zwaar geweld aan: de uitspraak van die rechtzaak viel in 1949.
Jaja van die rechtzaak was een foutje mijnerwijze . En als je de verdere evolutie ziet, dan zie je dat het busvervoer ook niet veel meer voorstelt en daarna stelselmatig is opgedoekt. Daarnaast is het tramverkeer opgedoekt door een sterke lobby van de auto en petroleum industrie, omdat deze winstgevender zou zijn voor de overheid ook als meer mensen met de auto en petroleum zou rijden.

Je erkent toch dat de evolutie van het openbaar vervoer in USA dramatisch is sinds jaren dertig, naar nu toe? Of ga je dat ontkennen en zeggen dat liberaliseringen goed zijn pur sang.

Zeg dat maar tegen de huidige olieprijs

Laatst gewijzigd door Bart Wolput : 28 augustus 2008 om 16:15.
Bart Wolput is offline