Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2009, 21:26   #225
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ieveke Bekijk bericht
De energie-inhoud is evenredig met de derde macht van de windsnelheid.
2 maal harder waaien is dus 8 maal meer vermogen. Dus in uw voorbeeld theoretisch 16 Megawatt. Echter niet alle energie in de wind aanwezig kan worden omgezet. Het theoretisch maximum rendement bedraagt, althans volgens de Betz limiet,59%.
Maar uw vraag was bedoeld als een instinker: de windsnelheid bij 10m/s is al krachtig, bij 20 m/s is het een storm en wordt hij stilgelegd; dus uiteindelijk 0.
ik ga niet zeggen dat hij gaat stilgelegd worden aan 20m/s, de windmolen capteert zeg maar 40% van de windenergie (die 59% wordt dus nooit gehaald omwille van bvb inefficienties wind komt op en af in botten, en windgradient van de hoogste wiek versus de laagste wiek, en we spreken nog niet van het buigen van de wieken etc) bij 10m/s, en vanaf dan is de energiecurve vlak en blijft ze op 2Megawatt, en worden de wieken bijgedraaid zodat ze minder efficient energie kapteren. Moesten ze dat niet doen dan zou die windmolen inderdaad bij stormweer kwadratisch meer vermogen geven, maar de wieken zouden inderdaad zodanig gestressed staan en zo snel draaien dat hij niet alleen zou kapotdraaien maar ook de generator zou gewoon oververhitten, tandwielen zouden kraken

Bovendien waait de wind voor een optimaal design bvb van 10m/s maar 20% van de tijd aan die snelheid, of je kunt verwachten dat je maar 20% van de tijd (op zee 30% van de tijd) die energiehoeveelheid van 2Megawatt haalt. Feitelijk blaast de wind vooral 'savonds, en dus is het een aardig uitvinding om 'savonds 'met gratis energie' naar de TV te kijken of te surfen. In elk geval het is op die manier complemantair versus zonneenergie, die vooral komt bij mooi, zwak winderig weer laten we zeggen, en die komt tijdens de dag als de zon schijnt. Wind heeft dus eerder een andere cyclus.

EN je weet uiteraard dan ook dat die 20% van de tijd, dus feitelijk voor 80% van de tijd een dubbele capaciteit vraagt. Je moet nog altijd in staat zijn om die energie aan te maken... Anders gaan we naar een economie die alleen maar begint te werken als er wind is ... OF naar een economie waar via 'smart grids' alleen maar apparatuur zoals batterijladers aanslaan op het moment er windenergie komt;..


Zie je, ik ben pro kerncentrales, en toch weet ik aardig wat te vertellen over windmolens, zonder een boek open te slaan, en ik ben notabene geen ingenieur, en toch kan ik windmolens hun energie-efficientie zelfs berekenen... Ik wil maar zeggen, als wetenschapper heb je brede interesses, en zit je niet noodzakelijk als een autist uw mantra af te dreunen over kerncentrales; Wetenschap kijkt echt wel breder, iedere ingenieur kent die windmolen problemen en opportuniteiten.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden