Discussie: "De islaam"
Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2007, 11:31   #6
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Nochtans begaat u hier, m.i., dezelfde fout. Men kan meningsverschillen, botsende religies, kortom: alle zaken waardoor conflicten ontstaan, niet reduceren tot "klassentegenstellingen". Er bestaan burenruzies; er bestaan familievetes; er bestaan vechtscheidingen, en deze hebben vaak niets te maken met de klassestrijd. Er bestaat een religie genaamd Islam, er bestaan mensen die fanatiek in hun zaak geloven, en er bestaan mensen die hierin een grote bedreiging zien.
Er bestaan andere breuklijnen dan de productieverhoudingen.[/quote]Volgens mij schrijft Van Duppen nergens de zaken die u hem toedicht.
Hij beweert niet dat er geen andere dan klassentegenstellingen zijn. Wat hij schrijft komt m.i. erop neer dat die andere tegenstellingen niet de belangrijkste zijn in de maatschappij.
Dat familievetes, vechtscheidingen en burenruzies over het algemeen niets met klassenstrijd te maken hebben lijkt me al helemaal wiedes.
Ze zijn dan ook van een totaal andere orde. Een burenruzie heeft dacht ik een iets kleinere maatschappelijke impact dan een conflict tussen werkgevers en werknemers.
abou Anis is offline