Discussie: "De islaam"
Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2007, 17:37   #16
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
"Alle andere conflicten zijn onbelangrijk, de tegenstelling tussen de haves en de have-nots is de échte breuklijn in de maatschappij" moet volgens mij eerder zijn "Alle andere conflicten zijn minder belangrijk, de tegenstelling tussen de haves en de have-nots is de voornaamste breuklijn in de maatschappij en vele van die andere conflicten zijn er door beïnvloed of zelfs veroorzaakt."
Dan nog lijkt me dat nogal zever. Alsof je duizenden jaren menselijke geschiedenis, wacht nee, alsof je de laatste tien jaar menselijke geschiedenis kunt samenvatten in "have" en "have not".

De Rwandese genocide, om maar iets te noemen. Haves en Have nots? Of in eigen land: de communautaire discussies. Leuven Vlaams. Voeren. Ik denk dat nogal wat N-VA'ers niet akkoord zouden gaan met die samenvatting.

Het is uiteraard wel zo dat voor een extreem-linkse partij de klassenstrijd, bij uitbreiding de tegenstelling tussen 'have' en 'have not' essentieel is, en dat ze dus met zo'n bril de samenleving bekijkt, maar de samenleving is behoorlijk complex. Als libertariër ben ik nog realistisch genoeg om te beseffen dat zelfs met een kleinere overheid er nog steeds conflicten zullen bestaan, die niet noodzakelijk verband houden met de economie of met macht.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline