Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2013, 21:53   #33
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
U vraagt mij naar de kwadratuur van de cirkel. Sinds de mensheid de kleine groepen van stamverbanden ontgroeide, zijn er staten gecreëerd.
Ik wil gerust compromiseren tot een veel kleinere Staat, of economische secessie. De meeste mensen zijn een vorm van overheid of Staat gewoon, dus afschaffing van de ene dag op de andere zo niet alleen onmogelijk zijn, maar ook op een vlugge reactie kunnen rekenen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een relatief vrije markt bestond in het Engaland aan het begin van de Industriële Revolutie. Friedrich Engels heeft duidelijk de arbeidsomstandigheden beschreven in: De toestand van de arbeidersklasse in Engeland. De arbeiders hadden het aanzienlijk slechter dan ten tijde van het voorafgaande feodale tijdperk.
De Britten waren nochtans experts in het taxeren van goederen en handel. Het heeft hen zelfs kolonies gekost door opstanden. Weinig rijken zijn zo mercantilistisch geweest als het Britse Rijk.
Het dichtst bij een vrije markt, imo, in de geschiedenis geraak je aan de uiterste grens van het Oude Westen, waar het niet zelden onmogelijk was om goederen en land te taxeren. Noemt Engels in datzelfde boek de VS niet de nieuwe jonge concurrent voor het industriële monopolie van Engeland?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Aanbevolen boek: De shockdoctrine van Naomi Klein.
Maar weer iemand die vrije markten gelijk stelt aan neoliberalisme. Ik moet nog één links-libertair of markt anarchist of zelfs anarcho-kapitalist tegenkomen die een neoliberale instantie als het IMF of een concept als het 'corporation' gaat verdedigen. Nu ja, ik moet nog iemand tegenkomen die het IMF verdedigt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Oké, maar wie zorgt voor het afschaffen van IP, het opheffen van rode tape op het opstarten van een zaak, stoppen met multinationals allerlei fiscale voordelen te geven.
Het lijkt me toch dat een instantie dat moet doen.
IP beschermt zichzelf niet, dat doet de Staat. Die rode tape trekt zichzelf niet op, dat doet de Staat. Het is meer een kwestie van stoppen met ingrijpen.
Betreffende fiscale voordelen, dat is inderdaad iets wat actief door die instantie moet aangepakt worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ook kan er een revolutie plaatsvinden. Maar een volk blijft nooit continu in een revolutionaire staat, hoewel Leon Trotski hartstochtelijk heeft gepleit voor de Permanente Revolutie. Daarna zal er weer een instantie komen die een aantal zaken regelt.
Revolutie is inderdaad niet wenselijk. Revolutie is gewelddadig en slaagt er niet zelden in een nog meer totalitaire regime dan de reactie te bekomen. Met het Vlaams separatisme zie ik nog een kleine kans in een soort omni-separatisme dat tot op uiterst verre niveaus wordt doorgedreven tot lokale (en zelfs individuele) secessie.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 30 maart 2013 om 21:53.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden