Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2019, 09:33   #2
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Laadtarieven zijn helemaal niet transparant. Nochtans zou het aanbieden van laadpalen met een correct tarief een mogelijkheid zijn voor de petrochemische industrie om de dalende inkomsten uit brandstoffen te compenseren. Sommige bedrijven zoals Shell nemen al stappen en hebben bv. The New Motion overgenomen.

Als ik thuis laad betaal ik momenteel afgerond 0,25 euro/kWh. Met een gemiddelde EV verbruik je zo'n 16 kWh/100 km, wat een energiekost oplevert van 4 euro/100 km. Dit is ongeveer de prijs van 3 l diesel.

Ik heb een kaartje van "The New Motion" en heb de tarieven van enkele laadpalen even opgezocht:

- Raghenoplein Mechelen 11 kW Allego: 0,34 euro/kWh
- Koning Albertstraat 3 21 kW Blue Corner: 0,58 euro/kWh
- Total station E19 Rumst Allego 50 kW: 0,69 euro/kWh + 0,25 euro/min (in de praktijk ongeveer 1 euro/kWh)
- Europark zuid 2, Sint Niklaas 50 kW: 0,48 euro/kWh
- Tesla Supercharger (zonder free supercharging): 0,28 euro/kWh

Je kan de tarieven wel controleren via een app, maar meestal kan je het tarief niet vinden op de paal zelf. Als ik in Rumst mijn Model X 90D zou laden van 10% tot 80% (63 kWh), dan zou met dat ongeveer 63 euro kosten of zo'n 48 l diesel. Een moderne diesel kan daar makkelijk 800 km mee rijden, met die 70% lading rijdt ik zo'n 250 km. Niet echt een goede doel dus!

De uitbaters van de laadpalen genieten van een volledig ander tarief als de typische thuisverbruiker. Het typische tarief voor een industriële verbruiker is zo'n 0,15 euro/kWh. Men is dus waanzinnige winsten aan het maken op die snelle laadpalen.
Er is duidelijk europese wetgeving nodig om deze tarieven te normaliseren. Er zou een max. tarief moeten komen per kWh, het tarief moet vermeld worden op de paal. Bovendien zou elke paal met een krediet- of debetkaart gestart moeten kunnen worden. Dit is ook wat er voor vloeibare brandstoffen is ingesteld trouwens.

Het probleem is wel kleiner dan het lijkt! De meeste EV-rijders laden gewoon thuis aan een laag tarief en hoeven nooit ergens anders te laden behalve tijdens die paar lange ritten per jaar. De petrochemische industrie schiet zich daar serieus in de voet. Mensen zullen thuis laden en niet aan de infrastructuur van de petrochemische industrie. Moesten we allemaal op waterstof rijden via fuel-cell voertuigen kunnen ze gewoon doorgaan met wat ze bezig zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden