Los bericht bekijken
Oud 5 november 2019, 12:30   #270
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard Jezus en zijn apostelen 7.

In de wildernis.
De 'evangelisten' houden zich ook bezig met de vraag hoe Jezus en zijn apostelen aan de kost komen. Ze laten zich onderhouden door gastvrije mensen en hun volgelingen. Ze verblijven in de vrije natuur en bezoeken bij uitzondering een stad, bij voorbeeld Jeruzalen voor het paasfeest. Als Jezus de apostelen en de 70 uitzendt geeft hij instructies dat ze geen geld moeten meenemen en geen sandalen of een tweede onderkleed en dat ze geen geld, goud of zilver mogen aannemen als beloning voor de genezingen die ze verrichten (Lucas 10). Bovendien kan Jezus 3000 en 5000 personen die hem nalopen voeden door een wonderbare vermenigvuldiging van voedsel.

Het gedrag van de messias en zijn volgelingen contrasteert flink met het gedrag van de messianisten tijdens de Joodse oorlog en daarom parodiëren die teksten de Zeloten zoals dat is beschreven door Flavius Josephus. Zie post #45 #46 #47 #249. Josephus beschrijft dat het bestuur in Jeruzalem en hijzelf proberen het plunderen tegen te gaan door groepen opstandigen een maandgeld te geven. De apostelen van Josephus gedragen zich voorbeeldig.
Vita [77] Ik liet mijn medegezanten van Gischala naar Jeruzalem terugkeren en besteedde grote aandacht aan de bewapening en versterking van de steden. Ook ontbood ik de meest stoutmoedige rovers bij mij. Toen ik zag dat ik niet in staat was hen te ontwapenen, wist ik het volk over te halen hen als huurlingen in dienst te nemen. Als argument voerde ik aan dat het beter was hun vrijwillig een kleinigheid te geven dan lijdzaam te moeten toezien hoe ieders eigendommen door hen werden vernield.

Vita [40] But when they heard that there was a certain Galilean, that then sojourned at Jerusalem, whose name was Jesus; who had about him a band of six hundred armed men; they sent for him, and gave him three months pay; and gave him orders to follow Jonathan, and his companions, and be obedient to them.

Laatst gewijzigd door Piero : 5 november 2019 om 12:31.
Piero is offline   Met citaat antwoorden