Los bericht bekijken
Oud 11 april 2005, 10:11   #9
ralph
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 april 2005
Berichten: 7
Standaard

tarik: het was dan ook niet zozeer een reactie op uw post, maar wel op de gehele topic
praetorian: waar ik hier vooral op doel is niet zozeer religieuze impact of bureaucratische kracht. Wel het feit dat DE GROTE autoriteiten op gebied van filosofie over democratie, mensen als Dahl, Sandell en Putnam - die zichzelf als de opvolgers van Mill en Jefferson beschouwen en zo ook door grote delen van de academische wereld worden beschouwd - steeds beweren dat de aziatische waardenpatronen (vooral het communalisme als tegengestelde van het individualisme) onverzoenbaar zijn met democratie. Het feit dat de realiteit hun geen gelijk geeft, houdt hen en vele anderen blijkbaar niet tegen identiek dezelfde redenering op te zetten over de arabische wereld.
Mijn punt is dat het niet is omdat onze democratie binnen deze wijsbegerige context is ontstaan dat democratie enkel binnen deze wijsgerige context zou kunnen ontstaan. Deze visie lijkt me veel te essentialistisch, gaat veel te veel uit van 'monolithische tradities' waarbinnen geen 'cultureel vreemde' ontwikkelingen mogelijk zouden zijn.
__________________
"Racisme en oriëntalisme verminken de secularisering van de Europese Islam"
-Marc Saey (UGent)
ralph is offline