Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2012, 21:59   #227
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
De discussie of schizofrenie wel of niet een ziekte is wil ik in het midden laten, een vraag die belangrijker is: wat is het beoogde effect in de samenleving van de psychiatrische inmenging binnen het juridische proces?
Ik hoop dat je daarmee stopt het bestaan van de ziekte te ontkennen, want nogmaals: je kan daarmee de woede van zieken en betrokkenen op je hals krijgen...


Wat denk je dat het doel van forensische psychiatrie is?

Volgens mij verschilt het niet veel van alle andere voorzieningen die deze samenleving heeft, in den beginne justitie zelf: de samenleving menselijker maken en uitspattingen voorkomen bv?

Citaat:
Zal de potentie tot het begaan van een misdaad afnemen of juist toenemen door de invloed van de psychiatrie?
Ze heeft daar niks mee te maken.

Potentiele delinquenten kunnen echter wel voorkomen worden. KDG had die moorden niet kunnen plegen, moest zijn vroeger psychiater hebben opgemerkt dat de jongen tot zoiets in staat kon zijn...

Maar met zekerheid zeggen dat iemand die een hoge potentie heeft om gevaarlijk te zijn, ook gevaarlijk zal worden, en hem op basis daarvan dwingen tot behandeling, is niet evident ...

Jij zal daar zeker geen voorstander van zijn neem ik aan, gezien je visie op psychiatrie die volgens jou geen wetenschap is.

Hopelijk wrijft niemand je via je blog waar je allicht je ideeën op verkondigt aan dat zijn of haar kind gestorven is of zichzelf erg in de problemen heeft gewerkt door het niet naleven van de behandeling.



Citaat:
Stel je voor, een jongen staat op het punt om een misdaad te begaan. Zal hij de misdaad sneller of juist minder snel begaan wanneer mensen in de samenleving de overtuiging dragen dat misdaad door een ziekte (kan) word(t)(en) veroorzaakt in plaats van dat menselijke waarden, die wij met elkaar delen, worden overschreden?
De vraag is waar trek je de lijn tussen psychisch normaal en niet meer normaal?

Voor de meeste mensen is het daar waar een lijn wordt overschreden, daar waar gedrag niet meer strookt met de normen en waarden van de omgeving...

Dat is in jouw voorbeeld het geval meen ik te mogen opmaken...

M�*�*r, en hier zit het 'm: iemand die bepaalde feiten pleegt is daarom nog niet psychisch ziek! Alleen duidelijk ook niet gezond.

Conclusie is dat je eigenlijk al erg moet afwijken om als psychisch ziek beschouwd te worden en te voldoen aan de diagnostische criteria.

Veel mensen zullen nochtans gedrag stellen dat niet overeenkomt met de algemeen heersende criteria van "normaal, deftig, te verwachten gedrag".


Citaat:
De persoon tegenover de jongen zal op het kritieke moment de jongen veroordelen tot 'ziek' wat m.i. er toe zal bijdragen dat hij de misdaad sneller zal begaan dan wanneer hij zou worden aangesproken op menselijke waarden die hij met de persoon tegenover hem deelt.
Dat weet je niet, dat hangt maar van de context en situatie af ...

Citaat:
Wordt daar over nagedacht door de psychiatrie?

Neen, van de 100 000den psychiaters, psychologen, sociaal assistenten, ... in de hele wereld die dagelijks bezig zijn met patiënten, cliënten, nieuwe onderzoeken, reviews van onderzoeken, ... ben jij de eerste ooit die erbij heeft stilgestaan ... Contacteer direct de APA en zorg ervoor dat dit morgen in iedere geestelijke gezondheidsmedewerker zijn bus beland voor de volgende werkdag is aangebroken ...

Meestal beland iemand trouwens bij een psychiater niet met direct een diagnose, zelfs niet na een eerste sessie - mogelijk zelfs niet na een aantal sessies, maar met symptomen ... zoals bv een symptoom dat jij hierboven beschrijft "de neiging om iets afwijkends te doen".
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden