Discussie: Stervende wereld
Los bericht bekijken
Oud 21 april 2022, 09:06   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vorig weekend kwam ik dit tegen op de site van DS:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220414_96352288

"Wie wil nog een kind zetten op een stervende planeet?"

Ik denk dan: dat is toch erg.
Sommige mensen geloven die onheilsprofeten die al die onzin verkopen.
Nemen die onheilsprofeten de verantwoordelijkheid op zich voor de menselijke schade die ze veroorzaken? Zal wel niet.

Het is niet nieuw.
Begin de jaren 80 waren er ook jonge mensen die geen kind wilden omdat elke dag "de bom" kon vallen.
Het is nieuw daar we nu wel degelijk in een nieuwe wereld leven.

Ik kan deze mensen geen ongelijk geven. Probleem is echter dat de meesten totaal onwetend zijn. Ze leven in hun enge wereldje van werken en huisje bouwen en weten voor de rest niets van de wereldse problemen. Hun wijsheid puren ze uit fictieve series op Netflix en that's it.

Voor hen dus geen probleem om kinderen op de wereld te zetten. Drie of vier, wie biedt er meer? Ik zie u gère en ik zie gère kindjes, zijn genoeg om eraan te beginnen - verder totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel of totaal geen rekenschap houdend met de realiteit of de toekomst van hun kroost. Vandaar ook dat men ziet dat vooral domme mensen zich het meest voortplanten. Aangezien intelligentie ook erfelijk is, leidt dit er eveneens toe dat het mensdom dus nog minder intelligent wordt.

Nee, als je beschouwt dat de wereldbevolking groeit van 2.5 miljard in 1950 naar zowat 10 in 2050 ( waarvan het leeuwendeel zich nog economisch dient te ontwikkelen ) terwijl we nu al voor gigantische uitdagingen staan, dan getuigt het eerder van een portie gezond verstand om de bui al te zien hangen. Plastic in zee, overbevissing, uitsterven van fauna en flora door de mensen, kappen van bossen, de klimaatverandering, hongersnood, tekorten en oorlogen, ...

Kortom, voor de onwetenden is er geen probleem. Welk probleem? Is er een probleem? Ik weet van niets en heb er nog niets van gemerkt joh!

Daarnaast heb je religieuzen die mensen dat het hun plicht is zich zoveel voor te planten en dat God wel op aarde zal afdalen om de problemen op te lossen.

En daarnaast heb je ook nog mensen die aan wishful thinking doen en een blind en religieus geloof hebben in het menselijke vernuft en hoe de mens alles wel zal oplossen. Bart De Wever is er een voorbeeld van. "We moeten onze levensstijl niet aanpassen, want alles komt goed door technologie." Ondertussen al weerlegd door tal van ingenieurs en academici, maar kom, het is maar wat je wil geloven. "De ontkenning" past evenzeer in dit verhaal.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontkenning_(psychologie)

Binnen ons huidige economische systeem zie ik ook geen oplossing voor deze problemen, want mensen zijn bezeten door geld. Het is nooit genoeg en alles moet daarvoor wijken. Frauderen, bedriegen, drugs verkopen, illegale handel, moorden, vervuilen, ... alle redenen zijn goed om zoveel mogelijk geld te vergaren. In combinatie met de enorme toename van de wereldbevolking heeft dit alles weg van een recipe for disaster.

Kortom respect voor deze mensen. Hun kinderen zullen in ieder geval niet moeten meemaken wat bijvoorbeeld op het Paaseiland gebeurd is. En ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over de toekomst van hun kroost, kunnen gewoon hun leven leiden dat ze willen met een kleine ecologische voetafdruk. Objectief gezien, de juiste en rationele keuze.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 21 april 2022 om 09:15.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden