Los bericht bekijken
Oud 20 augustus 2003, 00:32   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
Tiens ik heb toch de indruk dat LSP beter is in het opblazen van bruggen met andere organisaties dan iets anders.

En als LSP zich dan toch niet verschuilt waarom is er dan voor iedere doelgroep wel een aangepast subgroepje ? (L&H, Blokbuster, Intern. Verzet, ALS, ...) i.p.v. gewoon met LSP naar buiten te komen ?

Verder vindt ik er niks verkeerd aan als mensen voor hun mening uitkomen maar dit is niet hetzelfde als vasthouden aan de eigen ideeen en die enkel en alleen als "het ware " te aanzien.
In die zin zie ik het LSP (of PVDA, ...) dus niet als een ruimdenkende organisatie.

Wat in - en uitstroom betreft heb je misschien een punt rond kwantiteit maar gaat dit samen met kwaliteit ? Volgens mij is inderdaad de hard-core nog steeds aanwezig maar is er ook heel veel verloop van heel jonge mensen die nog niet in het arbeidsproces te pas komen, ('t hoeft niet persé maar het zegt toch iets).
Hoeveel zijn er aangesloten bij een vakbond ? Hoeveel zijn er actief in een vakbond ? ...

Ik pretendeer niet dat VONK een gigantisch aantal leden heeft maar wat mij betreft zit de formule wel goed.
Voor verschillende doelgroepen bestaan er verschillende organisaties maar dat lijkt me nogal logisch en ik snap niet wat daar verkeerd aan is. We moeten ALS toch niet gaan veranderen in LSP-studenten, Internationaal Verzet in LSP-jongeren en Blokbuster in LSP-antifascisten?

We proberen de band tussen die organisaties en de LSP niet te verbergen maar op die manier maak je wel de kloof tussen een partij en individu kleiner en kan je iets breder werken.

Een partij moet volgens mij in de eerste plaats duidelijk en consequent zijn naar haar leden en buitenwereld. Voor sommigen kan dit misschien 'dogmatisch' klinken maar dan is dat maar zo. Ik snap trouwens niet waarom een organisatie als Vonk minder 'dogmatisch' zou zijn als LSP. Als ik lees hoe die mensen aan bepaalde standpunten en ideeën vasthouden (bv over het entrisme in de SP-a) dan denk ik niet dat zij ons wat dat betreft de les moeten spellen.

Binnen de LSP zijn er mensen actief die uit alle linkse strekkingen komen, ouderen en jongeren uit alle verschillende sociale klassen. Willen we dat eens vergelijken met bv. Vonk?

Wat heeft activiteit binnen de vakbond te maken met doorstroming binnen een organisatie?

Waarom is Vonk dan in 10 jaar tijd niet gegroeid en hebben ze in die 10 jaar geen enkele rol van enige betekenis gespeeld ter (klein)linkerzijde? Wat volgens mij wel de bedoeling moet zijn van een politieke organisatie. De impact van de LPS was klein maar met beperkte middelen hebben we toch al heel wat gedaan en zijn we flink gegroeid. Voor mij is dit voldoende.
solidarnosc is offline