Los bericht bekijken
Oud 20 augustus 2003, 07:37   #24
Groot-Links
Provinciaal Statenlid
 
Groot-Links's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Berichten: 715
Standaard

Even ook ter verduidelijking dat ik geen lid ben van Vonk (wel geabonneerd op hun nieuwsbrief). maar dit terzijde.
Verder heb ik m'n bedenkingen bij alle klein-linkse partijtjes maar aangezien jullie de discussie aangaan is zich dit een beetje een LSP-polemiek aan het worden wat ook niet direct m'n bedoeling was.

Maar soit. Ik denk dat het altijd gemakkelijk is om een "duidelijk en consequente" partij te zijn als je nog niet aan 200 leden of zoiets zit.
Een partij als de nederlandse SP of braziliaanse PT wordt door jullie al vlug als te mak, te volgzaam gezien terwijl zij wel enkele duizenden of meer leden verzamelen die ook allemaal hun ideeën hebben.
M.a.w. we zullen nog eens klappen als LSP 10.000 leden heeft of hun lijn dan nog steeds even consequent is (ik vrees dat voor die tijd er waarschijnlijk al weer een splinterpartijtje zal opgericht zijn vanwege dispuut over een detail, beetje een linkse ziekte).

Wat ik met m'n vakbondsactiviteit bedoel is dat jullie wel praten over met de beide benen in de realiteit staan maar dat de beste manier om dit te bereiken is om op de werkvloer te staan als je doelgroep het "proletariaat" is.
Verhoudingsgewijs denk ik dat LSP zich vooral bezighoudt met betogingen, ... dan met een opbouwend vakbondswerk e.d. terwijl degenen
die zich er wel mee bezighouden meer voeling lijken te hebben met de realiteit (in tegenstelling tot alle studenten, beroepsdoppers (of moet ik zeggen vrijgestelden), ...

Als Vonk niet gegroeid is heeft dit misschien wel te maken met de waarde die zij hechten aan "propaganda" als overtuigingskracht. LSP lijkt hier zeer veel waarde aan te hechten en neemt soms de allures van de Jehova's aan
(binnenkort iedere zondag aan uw deur ?).
Op middellange termijn echter kan dit volgens mij ook serieus beginnen tegensteken bij de eigen leden en komen er dan heel verbitterde reacties van ex-LSP'ers.
Groot-Links is offline